Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Triple boot på MacBook

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som provat med en triple boot (OS X, Windows, Linux) på MacBooken. Jag hade tänkt prova, men undrar bara om det är någon som kan rekommendera en bra dist för linux som inte, av misstag, raderar alla partitioner (bygger om partitionskartan). Det lutar åt Gentoo på grund av den stora valmöjligheten vid installationen och kompileringen av kerneln.

Dessutom är det väl lite strul med att ha en swap partition... Man måste tydligen göra en swap-fil och alla distar stöder väl inte detta va?

Jag har bara provat en linuxdist på Mac och det var Ubuntu på en gammal iBook. Det funkade bra förutom att ljudkortet inte stöddes fullt ut (distortat ljud).
Däremot är jag väl bevandrad i Linuxvärlden på PC-sidan (sitter i Linux nu på min stationära dator hemma t.om.).

När det kommer till partitionering så har jag inte sett nån distribution som gör det själv utan att fråga först. Du får oftast en fråga gällande ämnet. I Ubuntu får du möjligheten att rensa disken och använda allt till Ubuntu, att partitionera ledigt (alltså opartitionerat) utrymme automatiskt eller att göra det själv.

Sen måste jag också klargöra att en linuxdistribution är en samling applikationer och tillämpningar som kör under en linuxkärna. Och det är Linux som har stöd för swap och inte distributionen. Att distributionen behöver montera swap-paritionen är dock en annan femma. Men det finns nog ingen vettig distribution som inte gör det.
Linux använder dessutom en swap-partition inte en swap-fil. Windows använder en swap-fil som ligger i ett befintligt filsystem, detta betyder att access till swap-filen behöver gå igenom filsystemet vilket skapar overhead och gör saker långsammare. I Linux används en partition som innehåller rå data utan ett eget filsystem, vilket blir snabbare.

Då du verkar vara en nybörjare på Linux så skulle jag nog rekommendera att du börjar med en enklare distribution, t.ex. Ubuntu. T.om. jag som avancerad Linux-användare använder Ubuntu iom att allt funkar OCH jag har även möjlighet att kavla upp ärmarna och gå djupare i systemet om jag skulle vilja. Och när du ska skapa partitionerna så kan du göra det enkelt för dig själv, skapa en root-partition (monterad i /) som är på några gigabyte (jag har 13GB använt i min /, men då har jag jääättemycket installerat också). Din swap bör åtminstone vara lika stort som RAM-minnet (så man kan hibernata datorn). Har du lite minne i datorn så kan du trycka på lite mer swap.

1
Bevaka tråden