- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
- 2006-08-11 12:38
Med anledning av tråden http://www.99mac.se/internet/86602-dyrt-att-hantera-webbetalningar-i-sverige.html?highlight=webbshop så anlitade jag payson.se som betalningsförmedlare för en webbutik.
Jag var lite skeptisk eftersom kunder måste skaffa konto hos dom vid köp, men å andra sidan så kunde folk handla direkt från sina bankkonton, utan betalnings- eller kreditkort. En annan ganska rejäl nackdel var/är att dom inte kan inkludera köparens leveransadress och andra detaljer i uppgifterna som går via Payson till mig. Dom får man ordna så att dom skickas vid sidan om payson. Ganska struligt när man säljer fysiska varor alltså, och jäkligt konstigt att dom inte ordnat detta (i december -05 sa dom att det var på gång, men inget har hänt än).
Allt nog, jag fick hjälp av min private php-guru att fixa saken, och det har väl funkat sisådär. Men så ska man göra testköp själv, och medan alla andra betalningsförmedlare ser till att man kan testa utan att bli debiterad något, så måste man betala minst SEK 3,10 hos payson för varje enskilt test (kan bli dyrt), och måste alltså göra iordning en produkt som kostar så mycket. Skälet till detta är att dom är så billiga annars säger dom.
Men jag har haft ett helvete med testköpen ändå, fastän jag har en låtsas-produkt för 3,10. Min webbläsare har t.ex. det ORDINARIE kontot hos Payson i minnet (lösenord, användarnamn), och payson tillåter inte att man betalar från samma konto som pengarna ska gå till. Så man måste sätta upp ett nytt konto för testköpen. Å då blir det knas med lösenorden, för paysons sajt vägrar acceptera olika lösenord/olika konton. Att genomföra testköp har ibland tagit en halvtimme...
Dessutom visas inte en del av paysons säkra webbsidor alls i t.ex. Camino. Dom blir bara vita utan nånting.
Så jag har försökt kommunicera med deras support. Igår skickade jag ett mail där jag beskrev helvetet med testköpen (och skapa nytt konto osv), plus att jag påpekade att en del sidor inte syntes. Dom har ju bl.a. ingen Doctype definition.
Svaret jag fick var ganska arrogant och man skyller helt på min webbläsare och (in)kompetens. Inget som helst intresse av att forska vidare och få reda på eventuella buggar:
Synd med allt strul.
Problemet verkar ju snarare ligga hos din webbläsare och inte hos oss. Om det fungerat så dåligt som du påstår så skulle ju ingen kunna använda Payson. Och då skulle vi märka av det i supporten.
Vad gäller agentintegration så är det en förutsättning att man besitter den tekniska kompetens som krävs för att integrera Payson. Integrationen är gratis och därmed erbjuds inte teknisk support kring dessa ämnen.
Om missnöjet är för stort så finns alltid möjligheten att använda en annan betalningsförmedlare.
Trevlig helg.
Huh? Så jag svarade:
Vad är detta för meningslöst svar? Det har väl inget med min webbläsare att göra om ni inte har kodat era sidor enligt standard och inte ens har en DTD. Eller ni kanske inte vet vad "standard" är?
Vad gäller agentintegrationen och "support", så efterlyser jag inte alls support - bara att det ska fungera vilket det gör hos alla andra webbplatser jag har konto hos (70-80 stycken). Det är bara hos Payson det strular.
Men OK. Om det är er attityd att uppenbara problem inte beror på er utan på att kunden "inte besitter den tekniska kompetensen" och att kunder med kritiska synpunkter ska leta reda på en annan betalningsförmedlare, så får jag väl göra det.
Otroligt amatörmässigt svar från en support.
Men det skulle jag inte gjort, för därmed "trakasserade" jag supportpersonalen:
Nu får du sluta trakassera vår support personal.
Om du är missnöjd så kan du ringa mig på 08-728 93 21 efter 13:30.
Vad har DTD med detta att göra?
DTD, Document Type Definition beskriver ett XML-dokuments struktur. DTD:n definierar dokumentets tillåtna element. Document Type Definition är ett arv från SGML. DTD:er använder en annan syntax än "normala" XML-dokument. Ett SCHEMA däremot, är ett nyare sätt att beskriva XML-dokument. Scheman är uppbyggda som "normala" XML-dokument och förväntas ta över DTD:ns roll för att definiera ett dokuments struktur.
DTD har alltså inget att göra med huruvida en html-sida visas korrekt i din browser eller inte.
Ring mig så får vi ta detta över telefon.
Mvh (åsså ett namn)
Åh vad tråkigt detta är...
Är det bara jag som blir bemött så av dom, och har haft samma strul, eller finns det fler offer som kan bekräfta att det finns anledning till dom kalla fötterna jag börjar få ?
Danne