Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan bara skicka mail hemifrån

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 10:27

Hej, det har uppstått ett litet problem i Mail. Det är nämligen så att jag inte kan skicka mail när jag är uppkopplad någon annanstans än hemma. Mailen lägger sig i Utkorgen och blir inte ivägskickade förrän jag kommer hem och kopplar upp min dator. Det kommer även upp ett felmeddelande som säger något i stil med att maxtidsgränsen har överskridits. Någon som vet varför det blir såhär och hur jag kan lösa problemet?

Troligen beror det på att den SMTP-server du använder för att skicka e-posten bara kan nås från ditt hem. Om man använder e-post från en Internetleverantör blir det ibland så och beror på att servern inte tar emot anslutningar utifrån utan bara från det egna nätet.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 10:37

Men jag använder inte någon internetleverantörs e-post.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 11:42
Ursprungligen av iElin:

Men jag använder inte någon internetleverantörs e-post.

Men hur mailar du då?
Med nån slags webmail? (Hotmail, gmail, Yahoo, etc) Eller har du ett rikigt mailkonto?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-12 11:03

Då kan det vara tvärtom.
Den ISP (Internetleverantör) du använder tillfälligt kan ha blockerat port 25 och tillåter därmed inte att nån skickar mail som inte går genom deras mailserver.
Typ nåt sånt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 11:49

Ofta måste du använda din ISPs smtp server för att skicka mail. Så kolla upp det.

EDIT: Du använder fortfarande din egen mail, men skickar det genom deras server

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 11:55

Här finns lite mer info om SMTP.
http://www.ports.net/support/smtp.asp

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 20:53

Man lär sig någonting nytt varje dag, och idag har varit särskilt lärorik

Nu borde det i alla fall fungera (har ställt in internetleverantörens smtp-server). Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden