Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop hanterar inte NEF

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur jag smidigast löser mitt preblem med att photoshop inte verkar hantera Bilder jag fotar med min Nikon D70 när jag fotar i formatet NEF.

Jag har Photoshop CS 8.0.1

/ Snopen

  • Medlem
  • 2006-08-13 20:39

Camera Raw gör det. Är inte det en del av CS?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-13 21:02

Har du installerat senaste Camera Raw uppdateringen till CS?
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Macintosh

dina nef-filer är antagligen komprimerade. konvertera till .dng.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-14 11:49
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-14 15:17
Ursprungligen av ronny_fritsche:

Någon som vet hur jag smidigast löser mitt preblem med att photoshop inte verkar hantera Bilder jag fotar med min Nikon D70 när jag fotar i formatet NEF.

Jag har Photoshop CS 8.0.1

/ Snopen

Hej
Problemet är att ditt Photoshop inte stödjer senaste camera Raw pluginnen som passar endast till Photoshop CS2
Detta betyder att du får konvertera dina Nef filer i Adobes DNG konverterare till DNG vilket kan läsas av ditt Photoshop och Camera Raw som är till version 8.
Senaste DNG konverterare och information hittar du på adobes hemsida
Mikael

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-14 16:16

RAW-konvertering

Även iPhoto 5 (D70) resp iPhoto6 (D70s) kan användas för RAW-konvertering.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 16:37

Photoshop CS kan hantera NEF filer för Nikon D70 men du kan inte använda den senaste Camera Raw vers. 3.4 som enbart gäller för CS2. Du behöver alltså ta hem en tidigare version av Camera Raw.

Jag kollade hos Adobe och det är vers. 2.2 som gäller för CS och Nikon D70.
Länk dit: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2461

Senast redigerat 2006-08-14 16:48
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-14 17:18
Ursprungligen av Cernan:

Photoshop CS kan hantera NEF filer för Nikon D70 men du kan inte använda den senaste Camera Raw vers. 3.4 som enbart gäller för CS2. Du behöver alltså ta hem en tidigare version av Camera Raw.

Jag kollade hos Adobe och det är vers. 2.2 som gäller för CS och Nikon D70.
Länk dit: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2461

japp du har rätt-det är min d2x den inte stödjer

(det var några år sedan jag körde d70 och minnet är kort)
Mikael

tack för era tips. Har nu bytt ut Camera Raw pluginen till den som ska stödja D70. Men jag kan ändå inte öppna Mina .nef Bilder.
Jag har gjort rätt när jag bytt ut pluginen, Men varför fungerar de inte ändå.?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-16 00:11

Är det så att du har Nikon view inlagt? Släng det programmet.
Normalt skall Photoshop fungera med Camera raw som uppgivits
Höger klicka eller gå till info och begär att alla Nef filer skall öppnas med Camera raw
Mikael
som sitter på en bärbar pc och kan gå ner till maccarna för att hjälpa dig

Nä jag har inte Nikon view inlagt.
Högerklickar jag och kollar vad som är förvalt program som öppnar så är det det förinlagda programmet (förhandvisning) som används, och jag kan ju kolla på bilderna i det.
Jag kan inte välja camera raw som öppnare av Bilderna.
Det är inte helt enkelt så att jag måste ha Photoshop sc2 ???
Jag blir vansinnig för att jag inte fattar!! Jag kan inte vara den enda som haft detta problem när man köpt en Nikon D70S.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-16 18:47

Kolla att Camera Raw pluginen ligger i Photoshops program mapp och i Plug-ins in och i Filformat.
Den version jag använder till Photoshop8 (CS) heter Camera Raw 2.4 och klarar d70.

Markera en rawfil och gå till info och till "Öppna med" begär att RAW filerna skall öppnas med Photoshop 8 (CS) istället för annat program. Markera att alla liknande filer skall öppnas med samma program Photoshop8 =ändra alla.
Mikael

PS Camera raw 2.4 hittar du här http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2705

Senast redigerat 2006-08-16 18:59
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-16 19:03

Har du d70S ???? http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3067 så får den stöd med denna version av camera raw och går endast med CS2
och då är vi tillbaka till ruta 1 med att du får DNG konvertera filerna-se mitt tidigare svar högre upp
Mikael

ja oj, de va kankse en liten detalj, sorry att jag missade att skriva det i mitt första inlägg. Men Nikon d70S är det jag har

Nu använde jag DNG konverteraren och det går ju bra. Problemet jag får nu är att när jag sedan öppnar DNG bilderna säger photoshop "kunde inte fullfölja din begäran eftersom den här versionen av photoshop inte stöder de funktioner som krävs för denna plug-in."
Jag använder Plug in Camera Raw 3,4.
Jag har testat lite olika versioner av plug in men inte lyckats ännu.

Nu fick jag rätt med det. Använder camera raw 2.4 så fungerar de fint.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-19 16:58

Kul att det funkar om än lite omständligt jämfört med Photoshop Cs2
Mikael

1
Bevaka tråden