Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Skillnad på text och banor?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-14 17:36

Finns det risker i fråga om hur färg eller annat beter sig om man har text som banor i ställer för som text i textbox? Jag funderar på att ha det högra alternativet nedan (för att jag inte får till det med att klippa in det vänstra riktigt...) men har för mig att jag har läst nånstans att det kan bli svällningsproblem, eller nåt, om man vektoriserar text.

Det är alltså "Fakta" det gäller.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 17:45

Knappast med en vit text på blå botten.

• Medlem
  • 2006-08-14 17:48

Texten kommer alltid att vara vit, men färgen blir nån av dessa:

Richard har skrivit många inlägg på forumet om vektoriserad text. Min lekmannamässiga kortförklaring är att när texter rippas använder rippen information i typsnittet för optimalt resultat i trycket. Om du vektoriserar får du ta hänsyn till svällning på egen hand så att säga.

Eller ur hjälpen:

- - -
När du konverterar text till konturer försvinner all teckeninformation , d.v.s. den information som finns i textkonturteckensnitt och som talar om hur formerna ska ändras så att små teckenstorlekar visas och skrivs ut på bästa sätt på/från datorn. Det är orsaken till att text som du har konverterat från textkonturer inte visas på bästa sätt när du visar dem med små storlekar eller vid små upplösningar.
- - -

• Medlem
  • 2006-08-15 10:53

Hmm, det här gäller endast vit Benton Gothic Black 9,5 pkt på tonad platta. Är det att betrakta som "små storlekar"?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 10:56

Det hänger väl också på hur mycket svällning det är inställt på färgen i plattan i bakgrunden antar jag.

Det blir säkert en aning fetare i vektoriserad variant men det är nog ingen fara för trycket. Första gången du kör kanske du kan smyga in en rubrik som inte är vektoriserad och sen jämför du resultatet på papperet. Rredovisar gärna det spännande resultatet här meddelst inscannade exempel samt intervju med tryckeripersonalen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 11:02
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det blir säkert en aning fetare i vektoriserad variant men det är nog ingen fara för trycket. Första gången du kör kanske du kan smyga in en rubrik som inte är vektoriserad och sen jämför du resultatet på papperet. Rredovisar gärna det spännande resultatet här meddelst inscannade exempel samt intervju med tryckeripersonalen.

Logiskt sett så borde väl den blå bakgrundsfärgen göra texten magrare genom att den blå färgen sväller.
Däremot så blir säkert en svart, (eller annan solid färg) text en aning fetare genom vektoriseringen.

Ursprungligen av Konrad:

Logiskt sett så borde väl den blå bakgrundsfärgen göra texten magrare genom att den blå färgen sväller.
Däremot så blir säkert en svart, (eller annan solid färg) text en aning fetare genom vektoriseringen.

Jag tänkte mig att bokstäverna ritas tunnare om teckeninformationen finns kvar.

En liten luring (i alla fall i CS1) är att svart text som görs om till banor får övertryckningsattributet aktiverat (om svart övertryck är aktiverat i inställningar). Det sitter kvar även om du byter färg till röd tex, blir ju inte så lyckat om texten ligger på en färgad bakgrund.

Så antingen får man byta till nåt annat än svart innan man gör om till banor, eller komma ihåg att kryssa ur attributet om man vill ha annan färg än svart efter att man gjort banorna.

• Medlem
  • 2006-08-22 14:40

Jag lyckades till slut byta ut banorna mot tecken.

1
Bevaka tråden