Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX öppnar program bakom redan öpnnade program!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ett riktigt störig problem. Sen några dagar tillbaka så har OSX fått för sig att öppna program bakom redan öppnade program. T.ex dubbelklickar jag på program i Application mappen så öppnas programmet bakom redan öppnade program. Jag måste köra Expose eller Shift-Tab för att komma till programmet. Även när jag öppnar filer som är associerade till sina program, även de öppnas i bakgrunden.

Vad kan detta vara? Någon som har upplevt samma problem?

Jag har testat att reparera rättigheter men samma sak händer efter det. Detta stör verkligen mitt arbete. Jag orkar inte ringa Apple Support pga detta så jag vänder mig hit istället.

Du råkar inte använda Path Finder? Om man använder det så kan det hända att det blir så. Det är en känd Cocoa bugg.

nej, jag har inte den installerad eller har haft.

Om det var länge sen du startade om så kan du testa att logga ut/logga in eller starta om datorn. Kan vara något så enkelt.

Det har jag också testat och när jag gör det så funkar det när jag startar 2-3 applikationer men sen börjar samma eländet igen.

Ok. Hur mycket RAM har du och är det RAM-intensiva program du startat?

Jag har en IMAC 20' Intel, 2gb ram. NEj det är det inte.

Följande brukar jag ha igång: Smultron, Mail, Camino, Skype, Netnewswire, Yojimbo, Itunes och photoshop.

Startar jag t.ex Word så hamnar den bakom och ej framför som den ska. Samma sak oavsett program som öppnas.

Säg inte att jag måste formatera om bruken.

Konstigt.

Nej, att formatera om burken är knappast den bästa (eller den enda) lösningen.

Jag ska vara ärlig o säga att jag har inte sett något linkande under alla mina år som Macanvändare eller Mactekniker.

Det enda jag kan tänka mig är pajjade preferences för... typ... Finder. Allvarligt... jag har ingen aning. Men jag skulle börja mitt felsökande så här:

1. Kopiera hela preferencesmappen i din användare OCH hela systemets Preference-mapp. Lägg dom två mapparna på ett säkert ställe. Radera sedan alla preferences som ligger på orginalstället. Starta sedan om datorn.

Funkar inte det:

2. Skapa en ny användare på datorn o logga in i den. Är det samma problem där så har vi kommit ett steg på vägen att hitta lösningen.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag ska vara ärlig o säga att jag har inte sett något linkande under alla mina år som Macanvändare eller Mactekniker.

Det enda jag kan tänka mig är pajjade preferences för... typ... Finder. Allvarligt... jag har ingen aning. Men jag skulle börja mitt felsökande så här:

1. Kopiera hela preferencesmappen i din användare OCH hela systemets Preference-mapp. Lägg dom två mapparna på ett säkert ställe. Radera sedan alla preferences som ligger på orginalstället. Starta sedan om datorn.

Funkar inte det:

2. Skapa en ny användare på datorn o logga in i den. Är det samma problem där så har vi kommit ett steg på vägen att hitta lösningen.

Jag ska försöka nu med förslaget 1-2. Återkommer med resultat. Tack för alla förslagg än så länge.

Har nu testat och det fungerar i ungefär 2 timmar sen börjar den öppna program bakom övriga program precis som innan

Även på en ny användare?

hmmm...det har jag inte testat. Glömde Ska göra det nu. Återkommer.

Nu har jag lagt upp ny användare och testat att öppna 20-tal program. Än så länge fungerar det felfritt.

Men jag kan inte flytta över min nuvarande konto till den nya. Det för mycket grejor kopplade till den.

1
Bevaka tråden