Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac vs. Imac, favorit i repris

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 13:33

Detta är ett upprop och en protest. Computer Sweden och MacWorld skriver som säkert är bekant Imac, Ibook, Idvd, Itunes, Imovie och Itools trots att dessa produkter och tjänster stavas med liten begynnelsebokstav. Frågan är: vad anser ni andra om det och vad kan vi göra åt problemet? Det är ju helt huvudlöst av CS och MW att vanställa namnen så.

Sluta!

Detta har gått så många varv här så jag har tappat räkningen. Detta är absolut ingen favorit i repris. Computer Sweden och Macworld har förklarat sig gång på gång.

Vissa tycker att de har rätt, andra inte. Kan vi inte nöja oss med det?

Ta upp det med Svenska Språknämnden istället. Ändrar de uppfattning så kommer flera redaktioner att göra det också.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 13:44

Men jag anser att Imac är mer svårläst än iMac. Jag fastnar i texten och undrar varför det är fel. Som Apple-fan vet jag att iMac är "rätt" och Imac är "fel".

Jag läser numera bara MacPressen. Annars är det utländska tidningar som gäller. Jag tål inte Lmac (Imac, lmac) eller Lpod (Ipod, lpod).

En fråga till mondo65: jag har för mig att du sågade en tråd på eForum för ett bra tag sedan som hette "inga försvenskningar, tack" - där jag kritiserade MacWorlds stavning. Är det dags att börja arbeta för korrekta namn nu?

Det bör man göra.

Alla bör skriva under en protestlista som sedan skickas till tidningarna. I annat fall får man rösta med foten och undvika dem.

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 13:45

...och jag anser också att det här är en fruktlös diskussion...

Skapa åtminstone inte nya trådar om detta då det redan finns ett tjog gamla. Du kan även hitta svar från Nils Holmlöv i dessa gamla trådar.

Sök på MacWorld och du hittar snabbt långa trådar som denna: MacWorld. Där är ungefär allt och lite till redan sagt i ämnet.

Varför inte ha ett speciellt forum som ligger under Allmänna diskussioner. Det bör heta "MacWorld" alternativt: "Klagomuren - här kan ni klaga så mycket ni vill på MacWorld, Lmac (Imac, lmac) etc".

Just kidding!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 20:18

Men diskussiuonen är väl fri eller? INGEN kan tala om för mig vad jag ska skriva eller inte skriva så länge jag håller mig till reglerna för detta forum. Stavningen "Imac" är FEL anser jag och önskar debattera det.

Numera heter det Lmac (lmac). Punkt! MacWorld har rätt och Apple har fel. Alla ska hädanefter uttala det med "L", numera. Följ normen - annars ska MacWorld och Svenska Språknämnden komma hem till er och tala er till rätta!

Hälsning: Lmac-klubben.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men diskussiuonen är väl fri eller? INGEN kan tala om för mig vad jag ska skriva eller inte skriva så länge jag håller mig till reglerna för detta forum. Stavningen "Imac" är FEL anser jag och önskar debattera det.

Klart att du får diskutera det, men en av reglerna för forumet är väl att inte starta nya trådar om samma sak som det redan finns flera tråder om. Där kan du också få svar på varför tidningarna valt den stavningen.

Starta ett eget forum med Matts, han gillar att gå på om detta...

Som sagt, detta har diskuterats många ggr redan. Sök i forumet Allmänt.

1
Bevaka tråden