Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har en bärbar och en släpbar dator som jag under en period kommer att flytta en massa filer mellan då och då. Båda datorerna komemr att användas samtidigt. Hur kopplar jag ihop dem enklast?
Önskescenariot är att man har alias till respektive dators dokumentmapp (eller liknande) på den andra datorn och kör med firewire. Kan man åstadkomma det?
Firewire vetetusan, men annars funkar det ju bra med nätverkskabel. Se bara till att du loggar in som användare/admin (ej gäst) på måldatorn, då kommer du åt allt du behöver - och alias funkar då utmärkt.
Är det två lite nyare macar kan du starta den ena medan du håller nere "T". Då startar den som en vanlig FireWire hårddisk. Fast då kan du ju inte använda dem samtidigt.
Vill du skapa ett nätverk mellan dem så se till att fildelning är påslaget, men använd mappen "Shared" så slipper du bråka med filrättigheter?
Sätt en liten switch mellan dom, det finns för ett par hundra. Installera Sharepoints. Det måste vara det enklaste. Vet inte hur man kör fildelning med FW, eller om det ens går.
Jag tror du har en InteliMac och en MBP, se till att du får en switch som hanterar det snabbaste protokollet.
jag fildelar mina powerbooks via firewire ofta. bara att sticka in fw kabeln, starta fildelning på den ena, och sen "anslut till server". skriv i den andra datorns ip i "serveradress". tilldela den t ex 1.1.1.2 i nätverksinställningar -> firewire.