Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP 3 exportfråga...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!Undrar bara en sak...Jag har en 1-timmes film som jag har klippt i FCP3 under OSX. Jag skall importera den till iDVD2, har en superdrive och kan inte överstiga 4.7Gb (typ) . Vilket format skall jag välja?exportera som FCP-film fungerar bra? eller? Filmen ligger just nu på grygt 20 Gb..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 02:52

Vad har du för filmmaterial? En timme DV är inte mer än ca 12 Gig.

Hur som helst har jag aldrig jobbat i iDVD men den borde kunna komprimera från orginalmaterialet via en referensfil (du får testa själv eller nån annan här kanske vet säkert?). En sån gör du genom att exportera en Final Cut Movie och ha rutan "Make movie selfcontained" urkryssad (tom alltså).

Om inte det går får du exportera en Final Cut Movie i fullformat. Fast då behöver du ytterligare 12 (eller 20?) sammanhängande Gig på HDn.

Mitt antagande baseras på att FCP och iDVD är kompatibla (vore konstigt om de inte var det). Om inte är mitt sista förslag att exportera en QT mov.

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-04 05:53

Är det inte enklare att exportera direkt som MPEG2 från FCP? iDVD kommer ju ändå att konvertera filmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 11:36

Det går inte:

iDVD 2 accepts movies in QuickTime format, which is supported by most video editing and creation tools. Still pictures can be in any QuickTime-compatible format, such as PICT, TIFF, or JPEG. If you´re using iMovie 2, there´s even a special option to save your movie in the format that´s correct for iDVD 2 (varför finns inte det i FCP??).

Note that iDVD 2 does not support MPEG movies as source material. In iDVD 2, movies are converted into MPEG format automatically before they are written to the DVD disc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 13:55

Du bör exportera filmen i det format du jobbat med den i Final Cut. Är det DV-material så bör du exportera den som en QuickTime DV fil (eller Final Cut Movie Export - typ samma sak). Då förlorar du ingen kvalite.

• Medlem
  • 2002-11-07 01:29

Lägg den på DV-band eller installera iDVD på FCP-datorn. Skulle jag gjort iaf...

1
Bevaka tråden