Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stödj en framtida switcher

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inom en snar framtid (typ när lönen kommer) ska jag byta till Mac (Macbook närmare bestämt). I samband med detta kommer jag även att uppdatera hela min datorpark.

Jag behöver din åsikt om följande:
Just nu använder jag en PC som workstation. Den kommer att säljas för att ge rum och pengar till bla Macbooken och diverse andra prylar. Det som jag kommer sakna är möjlighet till lagring. Min idé var då att köpa två st usbhårddiskar. Dessa skulle placeras vid min debian-server.

Fråga 1: Vad ska jag använda för filsystem på USB-hårddiskarna? De kommer att var inkopplade på en debian-burk men används av en Macbook samt en PC (frugans).

Fråga 2: Jag har läst på lite och det lutar åt att utdelning ska ske med Samba. Är jag rätt ute?

Fråga 3: Är det något annat jag bör tänka på?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-17 07:38

Okej. Som jag förstår det har du tre datorer. En Mac, en linuxburk (debian) och en PC (windows antar jag).

På linuxburken kan du köra både Samba och Netatalk. Det senare är en opensource implementering av AFS. Mycket smidigare och snabbare än Samba mot din Mac. Debian är tyvärr lite för asketiskt för att kunna installera Netatalk utan vidare, men det är inte så svårt att styra upp. Läs vidare (ubuntu). Genom netatalk får du också integration med PAM - dvs, din inloggning på debian-burken är samma inloggning du har över AFS. Samba är ju krångligare i det avseendet. Å andra sidan behöver du ändå pyssla med det här m h t windowsdatorn.

Angående prestandan SMB v AFS finns en tråd här på forumet.

Därmed är fråga 2 besvarad.
Fråga 1, det är en debian-fråga. Ext3 är nog inte helt fel, själv kör jag reiserfs - mest av gammal vana.
Fråga 3, det kommer att bli billigare att köpa vanliga hårddiskar när du ändå har en egen filserver. Kan ju tålas att övervägas.

Ursprungligen av jahve:

Fråga 1, det är en debian-fråga. Ext3 är nog inte helt fel, själv kör jag reiserfs - mest av gammal vana.

Tack för ett snabbt svar.

Anledningen till USB-hårddiskar var att jag inte ville bli beroende av serverns pålitlighet för åtkomsten av materialet på hårddiskarna. Därför funderade jag på att köra hfs+ eller fixa support för etx3 på macen.

Återigen tack för dina inputs

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-17 09:35

Vid närmare eftertanke, kör på ext3. Förhoppningsvis ska du inte behöva slita hårddiskarna från debian-burken, därför är det klokt att köra ett väl beprövat linux-fs. I värsta fall finns det möjlighet att läsa ext3 i både windows och osx om det klämmer.

1
Bevaka tråden