Phu... har nu gett upp försöken med att halvt om halvt switcha till Linux, allt pg.a en viss irritation över att för ofta köpa ett nytt OSX eller en ny mac. Tanken kom sig av att jag inte tänker ha så stor brådska med att hänga på INTEL-trenden på macarna... OK, förr eller senare så är jag nog med även där. Men vad gör man under tiden med sina raskt åldrande macar - kan man hålla liv i dom lite längre även fast Apple knappast kommer att bry sig om oss med G3, G4 eller G5:or.
Tanken kom sig av att jag köpte mig en välvårdad iBook SE G3 - 466 MHz, handlade ett 512-minne till den. Sammalgat 3.000 kronor blev en dyr läropeng. Försökte installera följande PPC Linux-distar men se det ville sig inte.
Ubuntu
Kubuntu
Xbuntu
YDL
SuSe Linux
Fedora
Gentoo
Slackware
Men skam den som ger sig och snudd på alla av dessa varianter av Linux installerade hyffsat snabbt på min Powerbook G4 ( 1 GHz ). Fast nu är det så i mitt hem att jag vill ha Linux på min iMac 20", men trots tappra försök så ville inget av de olika Linux-varianterna låta sig installeras på iMacen.
Är nu tillbaka på ruta ETT, dvs alla 3 macarna har åter fått sin Tiger. Men tankarna på att bygga en PC som kör någon av Ubuntus varianter lever vidare, de gamla datorerna är för bra för att behöva stå ut med att Apple nog enbart lägger allt nytt krut på Intel-varianterana av OSX.
GoMiddag - Olle@mac