Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med G5-an (PPC970) ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja att G4-an (PPC74xx) varit uträknad sen ett tag tillbaka är ingen hemlighet. Men vad hände med G5-an egentligen?

För något år sen var den (enligt Apples marknadsföring) bättre än nånting annat som sitter i persondatorer. Processorer från Intel/AMD var rejält akterseglade (enligt Apples marknadsföring) i precis allting och arkitektur mm var överlägsen. Men så vänder allt över en natt. Nu är nya MacPro med Xeon dubbelt så snabb som snabbaste PowerMac G5 (enligt Apples marknadsföring).

Nån som kan förklara vad som hände? Och vad som händer med PPC970 idag? För inte har IBM slutat utveckla den. Den måste ju bli snabare och förbättrad även den. Är det så enkelt att allt är bäst med rätt marknadsföring? Först var G5 bäst för det var första valet och nu är Xeon bäst för att det är första valet?

Självklart har bytet till Intel djupare betydelse än att bara få snabbast dator. Man når fler kunder, kunderna kan switcha och fortfarande köra Windows om man så vill osv.

Men ändå. Jag är intresserad av vad som gjort att Intel nu är betydligt snabbare än IBM (på processorer för persondatorer) när man bara för något år sen var hopplöst efter. Det är ändå inte så ofta såna stora tekniska framsteg görs. Eller är det bara en fråga om marknadsföring?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 23:13

Det är nog en fråga om ganska mycket olika saker. Ett plus Intel eller x86-plattformen haft är en enromt mycket större marknad. Större marknad innebär mer pengar, mer pengar innebär att man kan satsa djupare på mer saker. Nu är inte jag någon programmerare men vad jag hört och läst till mig är kompliatorer något som optimeras enormt mycket mer för denna plattformen kontra PPC. Det säger sig själv generellt att om 100 jobbar på samma sak om 5 gör så kommer troligen den större gruppen så bättre saker producerade.

Det som är intressant dock är just hur bra G5:an är/har varit. NU har intel "kommit ikapp" kan man säga gällande hela architekturen med bandbredder, minnen och cacher. Men vissa tester visar att G5:an fortfarande, om den skulle ligga på 3Ghz eller mer, fortfarande ha en god plats i matchen. Men intel's core 2 plattform är bra. Du har en enormt strömsnål linje och en enormt kraftfull sådan. Per prestandaenhet är båda outstanding.

Apple marknadsföring är just marknadsföring. De säger en sak och ljuger inte, men vinklar saker som attan. Men sådan är marknadsföring. Dock har intel redan idag givit oss enormt mycket mer pang för pengarna och enormt mycket mer flexibilitet och valfrihet. Vem hade trott man kunde köra Windows på en Appledator för 2 år sedan?

Apple kan ju skrika om "2X faster than previous…" - i verkligheten är det något annat. Men generellt har intelövergången bara gjort Macplattformen bättre, speciellt på low-end, midrange och portable. High-end tornen har gått framåt, men inte alls på samma sätt som det övriga spannet. Dock får man samma eller bättre prestanda för mindre pengar - det skadar ju aldrig

Men "dog" G5-an (PPC970) när Apple bestämde sig för att gå över till Intel? För som över en natt slutade de allra flesta helt intressera sig för den och pratade bara om ersättare Intel skulle komma med. Nu är den ju helt borta ur rampljuset och nämns inte mer än i tester mot MacPro.

Ingen som vet hur PPC970 utvecklas vidare? Det är egentligen helt ointressant ur mac-synpunkt men jag är ändå nyfiken. Just för att alla var så övertygade i några år att PPC970 var framtiden och inget skulle klå den många år.

Ursprungligen av Rickard A:

Ingen som vet hur PPC970 utvecklas vidare? Det är egentligen helt ointressant ur mac-synpunkt men jag är ändå nyfiken. Just för att alla var så övertygade i några år att PPC970 var framtiden och inget skulle klå den många år.

Jag har också varit nyfiken på detta, och ibland sökt efter information på IBM:s sidor, via google osv. Det verkar inte ha hänt mycket med G5:an, åtminstone inte senast jag kollade. Jag antar att mycket av IBM:s ekonomiska intresse försvann, när Apple drog sig ur.

Jag gissar att den övriga marknaden för PPC970 inte är så stor. I så fall lägger nog IBM hellre sina pengar på utveckling av POWER-processorerna, som väl fortfarande är kraftfulla alternativ till servrar?

Sedan går det väl att bygga ihop datorer för Linux baserade på PPC, som Momentums "Maple-D 970 Evaluation Platform" som hinns här: http://www.970eval.com/ Om det finns något liv i sådan utveckling har jag ingen aning om.

Sedan kan man ju även spekulera i att Steve Jobs har ersatts av en klon, som helt illvilligt har infiltrerat Apple enbart i syfte att migrera till x86. Det är i alla fall den skrämmande sanningen om man får tro en nyhetsnotis från Terra Soft:

Citat:

"In December of '05 we received an email from a woman at Intel [whose identity remains confidential] wherein she claimed to have seen Steve Jobs working the evening production line shift. We at first assumed the communication was a hoax. But when a similar email arrived a week later from another source, and then in January a few more --we were compelled to investigate," states Ratliff.

Terra Soft spent the better part of January, February, and March working to determine if there was truth in this otherwise impossible scenario.

Ratliff continues, "It was only when we received an unmarked Intel Apple laptop that the unbelievable was made painfully clear. Before we even powered-on the unit, we discovered written on the screen in what appeared to be streaks of sweat, the words, 'LONG LIVE PPC!' We immediately recognized the truth-- Steve Jobs had been abducted and cloned. Apple was under the control of an impostor."

Tack vare det rådiga ingripandet ska den riktige Jobs nu vara tillbaka i ledningen för Apple, och han är naturligtvis fullt besluten att återinföra PPC i hela produktlinjen. Och som tack till Terra Soft kommer han dessutom att slopa OS X, till förmån för YDL Linux.

Den trovärdiga källan bakom historien finns här: http://www.terrasoftsolutions.com/news/2006/2006-04-01.shtml

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-19 23:36

Är det inte en 970 som sitter i Xbox360, eller minns jag fel? Där finns ju en marknad iaf, så död är den i så fall inte.

Ursprungligen av xevve:

Är det inte en 970 som sitter i Xbox360, eller minns jag fel? Där finns ju en marknad iaf, så död är den i så fall inte.

En 970 är det inte men väl en PPC med 3 kärnor med kodnamnet Xenon.

Tidiga development kits kördes på PPC970.

Och jag håller verkligen med om att Intel-övergången gjort macarna bättre. Framförallt de bärbara. Undra vad Apple kunnat ersätta G4-an med inom PPC om man inte gått till Intel?

Nej bytet är det bästa som kunde hända. Nu sitter jag med en dator som kostar hälften av den PB jag tidigare ägde och som ändå är bra mycket snabbare i allt förutom grafik. Det är utveckling!

Och hur många fler har inte vågat ta steget över till mac (switcha) nu efter bytet? Nu för första gången nånsin kan man jämföra hårdvaran på ett vettigt sätt. Det gick inte tidigare. Min syster switchade för nån vecka sen. Det hade aldrig hänt om bytet inte gjorts.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 23:56

PPC 970 blev akterseglad, precis som PPC 604, 603, 601 och 68K-processorerna. Utveckligen går vidare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 02:38

Apple hade säkert kunnat forsätta med PPC utan problem och ligga både före och efter i utveckligen. Men övergången till intel öppnar nog fler dörrar som framför allt för Apple gör det möjligt för dem att på allvar växa.

PPC är ju enormt stort i så väl konsoller (Microsoft o Nintendo kör dem), som skrivare och inbäddade system. IBM kör även själva PPC i servrar. Jag vet ex. att vår RAID på förra jobbet hade en 603e på 180Mhz i sig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 08:54

En Mac Pro är 83 % snabbare än en PM G5 enligt AnandTech. (Obs! 20 sidor lång artikel!) Och det är ändå bara första versionen av den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 13:39

…och de använder inte en Quad G5 och jämför med en Quad Intel… De skriver saker som inte ens stämmer:

1. G5:an vad högljud (nej, fel, inte senaste generationen i varje fall)
2. De refarerar till Dual 2.7 Ghz G5:an vid någon tillfälle som om den vore den snabbaste G5:an to date
3. I och med att de refererar till den äldra generationen G5:orn missar de saker som PCIe m.m

Vidare skulle jag inte säga "Mac Pro är 83% snabbare". Jag skulle säga "i vissa fall är den upp till 83%" (precis som Apple själva säger).

Vad gäller Cinebench:
"The single threaded test shows a reasonable advantage over the PowerMac G5, about 8% at the same clock speed."

Det är då inga "83%" inte… 8% prestandavinster per Mhz kan lätt vara rena generella systemförbättringar (cache, ram osv). Dual CPU till Dual Core G5:a visade liknande vinster per Ghz.

Sedan är bl.a. "Media Encoding" delen av deras artikel minst sagt skum då en Quad och en Dual Intel presterar exakt lika bra. En Quad G5:an sopar mattan på en Dual G5:a här (dock är h264 ganska slött på intel so far som jag fattat det).

Fallet "den krossar" är inte alltid fallet. Vidare har vi inte sett något generationhopp på PPC-sidan (och lär aldrig göra det). Men det var ju det denna tråd handlade om: vad hände/händer med G5:an? Xeon gick ju från skärp till glora med den nya 5100 serien (inte riktigt men nästan), G5-typen av CPU:er har säker en drös förbättringar som väntar i pipelinen.

Senast redigerat 2006-08-20 13:53
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 16:10

En av de största fördelarna som jag ser det är att Apple nu samarbetar med en processortillverkare vars största intresse är att hänga med i prestandakampen, istället för att som tidigare använda en tillverkare som inte vill nåt hellre än att sitta och pumpa ut samma processormodell åt de tre spelkonsoltillverkarna i flera års tid utan krav på prestandahöjningar.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-08-20 16:23

Men egentligen, när g5:an kom till macen så borde den ju ha vartväldigt snabb jämfört med intel och amd, den klarar sig okej i tester nu och så mycket har den knappast utvecklats sen 2003.

1
Bevaka tråden