Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag in detta format i imovie?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-08-20 11:47

Jag lånade en JVC-kamera och slängde in filerna i min dator, men imovie känner inte igen filformatet. Om filerna skall konverteras, vilket format passar imovie bäst i så fall?

Filerna ligger i två "format": MOV01A.MOI samt MOV01A.MOD
(Jag installerade program samtidigt som jag lånade kameran, men har inte provat dem)
Tacksam för Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 11:55

Sämre kamera ihop med en mac har jag aldrig stöt på.
du måste konvertera filerna med

http://www.ffmpegx.com/download.html

eller

http://dropdv.com/

jag kör med dropdv. Den kostar några kr men det är det värt. Du drar in filerna i programmet sen dyker dem upp i imovie

lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 12:28

Nej så illa är det inte, byt filändelsen från MOD till MPG så funkar det om man har mpeg2 pluggen till quicktime.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 12:54

den kostar väl pengar?
iofs gör dropdv det också men ffmpegx e gratis.

Har du en jvc kamera själv tangen?

mvh
costas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 09:25
Ursprungligen av Costas:

den kostar väl pengar?
iofs gör dropdv det också men ffmpegx e gratis.

Har du en jvc kamera själv tangen?

mvh
costas

Japp, men upptäcte idag att ljudet är risigt, återkommer efter lite koll, mina JVC filer kommer ut som MOD, enligt sljare sa dom att det var för att JVC inte ville betala degen det kostade att använda mac som plattform?
knasigt, men som sagt jag återkommer.

/Tangen

Hej, ser att tråden är gammal men det kanske går att väcka diskussionen till liv igen förhoppningsvis. Jag har själev samma problem, har en JVC GZ-MG50 som spelar in på HDD i mpeg2 med filändelsen .MOD. Jag har sökt på forumet och kommit fram till att Dropdv fixar biffen så att jag kan redigera i Imove HD. Så det verkar som att det är värt pengarna. Något som jag förundrades över är varför de konverterade filerna blir så stora? Jag skickade in ca 4 GB och fick ut 13 GB! Varför detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 13:59

.MOD ändras till .MPG
Konverteras med ffmepegX, till DivX (Avi)utan komprimering, så blev det bra för mig i alla fall
Och ffmepegx är gratis.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 14:00

mao - låt bli mpg2 pluggen, den var inte stabil.

/Tangen

Förlorar man inte mer av kvaliten på detta vis? Det verkar vara med omständigt än att bara konvertera filerna i dropdv, är det de?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 15:12

Man förlorar ingen kvalité bara man inte komprimerar filen, men jag ska testa dropdv i kväll och återkomma till tråden

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Man förlorar ingen kvalité bara man inte komprimerar filen, men jag ska testa dropdv i kväll och återkomma till tråden

/Tangen

Har du hunnit testa Dropdv? I så fall; vad tycker du om det jämfört med de program du tidigare använt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 15:13

omständigt är det inte

/Tangen

(jag gör det med automator)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-24 15:23

Jag vill gärna tipsa om MPEG Streamclip som är gratis och mycket bra på att konvertera olika format, den ska desutom klara av MOD direkt.
Använder den själv till det mesta. Finns desutom både till Peze & Mac.

http://www.squared5.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 15:25

kollar vidare helt enkelt

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 15:25

tack för tipset

tack för tipset. Ska kolla på det!
Är det ingen som vet varför filerna blev så mycker större då jag konverterade från MPEG2 (.MOD) till DV?

MPEG2 (DVD) är hårdare komprimerat än DV.

Ursprungligen av johan_tanying:

MPEG2 (DVD) är hårdare komprimerat än DV.

Så du menar att filerna packades upp då? Men kan jag då få plats med 60 minuter på en DVD eller hur blir det?

Ursprungligen av MacWarrior:

Så du menar att filerna packades upp då? Men kan jag då få plats med 60 minuter på en DVD eller hur blir det?

Då du skriver din skiva kodas filen ned till mpeg2 tillbaka och du kan beroende på programmet själv påverka storleken

1
Bevaka tråden