Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror ni man kan få jobb utan att gått skolan?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-20 21:47

Hej!

Kommer med en dum fråga men söker ett bra svar. Jag kollade genom hur HyperIsland's skolans kurs plan funkar. Och de mesta handlar om att man samlar på sig massa arbete i sin portfölj och sedan går ut på praktik. Men jag är 19år och har pysslat med grafisk produktion och webbdesign i några år och inte är helt pigg på att gå i skolan. Så egentligen är min fråga om man har bra grejer i sin portfölj tror ni man kan få jobb eller för att verkligen komma ut i jobb världen måste man först gå i skolan?

• Medlem
  • 2006-08-20 21:53

Går man i skolan knyter man ofta en massa kontakter som är svåra, eller tar längre tid att få, om man inte går i skolan. Sedan ser det ofta bra ut i cv:t med en examen, och det är dessutom ett väldigt bra argument i löneförhandlingar.
(Nu talar jag i allmänna termer. Jag vet inte hur det ser ut i din bransch, vilken det nu kan vara.)

edit: jag har själv ingen högskoleexamen, men jag har universitetspoäng och en välrenommerad yrkesutbildning på folkhögskola. Jag har inte haft problem med att få jobb trots att jag är verksam i en svårt konkurrensutsatt bransch. Å andra sidan fick jag mitt första fasta jobb som 34-åring.

• Medlem
  • 2006-08-20 22:04

Ja de är svårt att säga vilken bransch som passar mig men jag har pysslat mest med webbdesign och tryck. Jag tror själv att de hade nog varit roligare att jobba några år innan man bestämmer sig för att gå i skolan igen.

Vilken gymnasieutbildning har du gått?

Jag gick medieprogrammet med grafisk formgivning som inriktning och fick jobb som webbdesigner 3 månader efter jag tog studenten. Jobbade där ett halvår, sen fick jag ett annat jobb, fick titeln AD och nu är jag inne på mitt tredje företag. Har alltså jobbat fulltid i princip konstant sedan jag var 19 år. Så visst kan man klara sig utan en fancy högskole/universitets-utbildning på papper. Däremot gäller det att man brinner för det man vill jobba med och att man är duktig och villig att lägga mycket tid på att lära sig nya saker, speciellt inom webb. Kontakter är också viktigt, men det får man ju inte förrän man har fått en fot in i nåt förtag oftast, så det är svårt. En utbildning är bra just för att man får tid att bygga upp en portfolio och att man träffar klasskamrater som man kan byta idéer och bil inspirerad av och genom utbildningen få lite kontakter med några företag.
Tyvärr så tror jag nog det är ganska viktigt med en utbildning på papper idag, speciellt om man ska jobba på reklambyrå, där dem av principskäl vill att man ska ha gått någon av dem dyra privatskolorna RMI Berghs, Forsbergs, Beckmans och även Konstfack eller Hyper Island är nog ett bra kort att ha i bakfickan.
Men samtidigt så är det ju så att har man talang och är riktigt duktig och kan bevisa det med en stark, proffsig portfolio så har man där det starkaste kortet. Speciellt i den grafiska branschen så är en portfolio otroligt viktig och det är något man ska utnyttja när man söker jobb.

Jag ville läsa vidare efter gymnasiet egentligen, men såg inget alternativ just då som jag tyckte lät intressant att läsa eftersom jag kände att jag redan kunde ganska mycket. Och dem "fina" skolorna kostade ju flera hundratusen att gå, så dem kändes inte så lockande när man inte hade några pengar som 19 åring. Så när jag fick jobb så hoppade jag på det istället, efter det bara rullade det på.
Tror dock att det är lättare att få upp en högre lön med en bra utbildning på papper.
Jag har läst två kurser på Malmö Högskola för att fylla ut mitt CV lite, det kan man ju också göra, fast en riktig full utbildning är ju det bästa.

Sen är det nog ganska mycket timing. När jag fick mitt första jobb så var det mitt i IT-bubblan och då var det en ganska ok tid att hitta jobb. Det är lite samma sak nu, att det är högkonjunktur och det finns lite fler jobb just nu, men det kan ju bli sämre nästa år och ännu sämre näst nästa år. Det går upp och ner, det kanske är smart att prova attt söka jobb under ett år (om du kan bo hemma hos dina föräldrar o leva lite billigt) och se om du får nåt napp, funkar det inte så kan du ju hoppa på nån utbildning.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-20 22:39

Jag jobbar i branschen som du nu frågar om. Mina arbetsuppgifter är mer produktionsledning och inte direkt produktion. Vårt företag tar varje år in ett par studenter från bland annat Hyper Island. För oss är skolan en försäkring på vad personen klarar av. Det är samtidigt en inkörsport. Genom att vi får testa av personen, både hur denna fungerar i grupp och hur han/hons egenskaper inom t.ex. formgivning, är det lättare att ge personen en vidare anställning.

Visst, du kan säkert gå ut och fråga om praktik på ett företag men då måste du vara väldigt noga att ni sätter ett slutdatum för en testperiod.

Att gå till en arbetsgivare och direkt fråga om jobb, utan tidigare erfarenhet av team work tror jag är svårt.

1
Bevaka tråden