Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Animering av grafproduktion.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 22:30

Hej.

Det är så här att jag håller på att ta fram det grafiska för en klubb jag startat med en vän. Jag skulle nu vilja animera en grafisk bild för att visa på de plasmaskärmar som finns på nattklubben. Vilket program ska jag använda? Det grafiska är i vector och först gjort i illustrator och sedan finputsat i PS. Jag vill alltså få till som en lite presentation film av loggan som rullar. Vill gärna kunna loopa den och bränna ut på DVD. Hur göra?

Tack på förhand.

/ samuel

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-20 22:49

Jag chansar eftersom jag inte vet vilket filformat du har - "animering" säger inte mycket. Men generellt kan det se ut så här:

Köp QuickTime Pro för några hundra. Det tar en halv minut via webben. Om QuickTime kan öppna denna "animering" som du har så gör följande:

1. Öppna filen med QuickTime Pro.

2. Exportera den som DV PAL - högsta kvalitet.

3. Bränn en DVD i Toast av denna DV-fil - med "No menus", "Auto-play"..." och "Play all..." ikryssat.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-08-20 23:21

Kanske uttryckte mej fel, sorry. Denna "animering" finns inte än. Det är den jag vill skapa. Just nu har jag bara grundbilden i psd eller illustrator fil. Kan spara ut det hela lite som jag vill. Men jag vill veta vilket program jag skapar denna animering i. Att sedan få ut det på DVD är steg två.

Vad sägs om After Effects? Mycket användbart för cut-out-animation, men vill du ha en smoothare animationsstil så är nog nåt annat program lämpligare, då blir det dock mer jobb. Jag skulle gissa at AE är perfekt för det du vill göra och har väl inte en så våldsamt hög inlärningsfaktor om man kan andra Adobe-program.
Är du intresserad av att se vad man kan göra med det så är det dels vanligt att det används för olika typer av rörlig TV-grafik på bla MTV (tror jag, mycket skulle kunna vara gjort i det, men jag kan inte säga säkert om det är det), dels skickar jag dig gärna en kort film som jag gjort i det, som kanske inte är Oscar-material, men som visar lite vad man kan göra.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-21 00:00

Jag skulle satsa på Apple's Motion. Detta program är för rörlig grafik och det är - som man kan vänta sig av Apple - fenomenalt lättjobbat. Med talang och Motion kan du göra loggor som får publiken att häpna

1
Bevaka tråden