Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kladdar slot-in-läsare igen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hälsade på en kompis som jobbar som tekniker på en datorbutik och halkade in på Apple eftersom han hade en iBook inne för service. Vi halkade in på dess slot-in-läsare och han berättade att de brukade kladda igen. Han hade alltså fått in flera såna på reparation trots att det förmodligen inte finns mer än 20-30 iBook/Powerbook totalt i stan.

Är det är ett välkänt problem eller har han bara haft otur?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-21 17:31

kladdar igen?

Aldrig varit med om... förutom gången jag spillde trocadero över min mac mini, då blev den igenkladdad...men det är väl ett undantag.

Min förra powerbook hade slot in, inga problem alls med läsaren under 3år..

• Medlem
  • 2006-08-21 17:55

Jag förstår inte riktigt hur den skulle kladda igen... Om man spiller något kladdigt rakt ned i den så gör den väl det, men tja... vem gör det? Det är nog klart ovanligare än exempelvis sylt i tangentbordet.

Nej, jag har aldrig hört om det tidigare. Men bevisligen hade han fått in flera iBook/Powerbook som behövde få sina läsare rengjorda. Huruvida det berodde på att ägarna använt dammiga skivor eller ej låtar jag vara osagt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 18:35

Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall. Hursomhelst så är det inga apple-specifika läsare utan standardenheter från bland annat Matshita. Apple brukar ju använda sig av flera olika leverantörer så det är kanske möjligt att det finns någon batch som har "kladd-känsliga" slot-in läsare?

• Medlem
  • 2006-08-21 18:45

Ingen Mac passar ju särskilt bra i dammiga miljöer utan extratillbehör. Så om det är dammigt där du bor kanske det blir slika fel oftare.

Nja, tror nog att luften här är bättre än på många andra ställen. Vi skyller på dumma bönder som använder skivorna som underlägg för sina ölglas.. :-]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 16:39

allt som är flottigt slaggar igen i alla läsare, om man slabbar med skivorna så när lasern träffar skivan så löses den upp och sprutar runt i maskinen, har aldrig rengjort mina egna grejer men en DJ spelare som används på natttklubb av fulla DJ´s - den gör man ren 2 eller 3 gånger per år - tror att det är handhavandet inte slotin som är boven

/Tangen

1
Bevaka tråden