Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fonter inaktiva i Extensis Suitcase redan aktiva

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Extensis suitcase för fonterna. När jag försöker aktivera vissa fonter så skriker OS X/Extensis att dessa fonter är redan aktiva i systemet (?) och att man skall ställa in detta i FontBook. Problemet är att jag ser inte dessa fonter i FontBook. Dom finns helt enkelt inte där. Så nu lika med stort problem! Tips?

• Medlem
  • Partille
  • 2006-08-26 00:17

Det enda jag vet om fontbook är att du inte ska använda den samtidigt som Suitcase. Alltså, inget går sönder för att du startar upp båda två, men det är inte någon idé att hålla på och avaktivera/aktivera typsnitt i fontbook när du ändå har suitcase.
Vilken version av Suitcase har du? Fusion?

Fontbook styr de fonter du ställer in att den ska styra. Har du en dator som kan köra Classic - alltså en ppc-mac - så kan det vara fonter som ligger i OS9. Fonter som ligger i OS X ska Suitcase klara av att aktivera/deaktivera.
Du kan använda fontbook för att styra OS9-fonter, eller så kan du själv flytta ut dem ur OS9-s systemmapps teckensnittsmapp. Men för att du ska kunna göra det måste du nog gå in i Fontbooks inställningar och välja... ja, hur det nu var, jag har bara Intelmac här där jag sitter och kan inte kolla det.

Om du har dubletter till de fonter som ligger i OS9 liggande nån annanstans på hårddisken - det låter så - så rekommenderar jag dig varmt att ta ur dem ur OS9:s systemmapp. Ofta har man t.ex. postscriptsnitt liggande kvar i den mappen, helt i onödan. Är det Truetype-fonter som ingår i grunduppsättningen för OS9 så bör du dock låta dem ligga kvar, så du inte får problem med att köra Classic.

1
Bevaka tråden