Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir tokig på dialogruta photoshop

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vet inte vart jag ska ta mig till, men jag blir tokig på att sitta och klicka bort en dialogruta (some names of the files being saved contain non-latin characters...) som kommer upp när jag väljer att spara för webb i photoshop.

Det verkar inte gå att stänga av den? Jag sitter och expoterar grafik hundragånger dagligen och varje gång måste jag trycka bort den!

När jag gör samma procedur i Imageready kan jag välja att rutan aldrig mer ska dyka upp, men inte i själva photoshop.

Måste vara fler som stör sig på denna sak? Trodde detta var en miss/bugg i CS1, men CS2an beter sig på samma sätt!

Jag vore enormt tacksam för att få tips på vad jag kan göra???

/Henrik

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-21 22:46

Har aldrig sett denna ruta.

När du sparar för webb i Photoshop så är det ju Imageready som aktiveras. Konstigt att Imageready beter sig annorlunda beroende på när det aktiveras????

Sorry - jag har ingen lösning, men det där med .plist-filer i Preferneses brukar fixa en del.

Nä. Jag exporterar direkt från photoshop utan att öppna imageready. File>Save for web.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-21 23:00

Den j#€%a rutan tänker jag inte på längre, jag är så van.
Jag har för mig den ska gå att stänga av i någon inställning, men har inte orkat leta.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 23:26

Jag får också upp den där nån gång i månaden. har aldrig fattat vad som triggar den eller hur stoppa den. Jag har inga lattjo tecken i filerna, bara några 你好再見 och ¢∞{\ men det ska väl inte göra nåt.

• Oregistrerad
  • 2006-08-22 00:17

Jag är också tacksam för tips om hur få bort denna! Denna gör ju exempelvis att det inte går att utföra batchningar i ImageReady från filer med åäö.

Eftersom å,ä och ö inte fungerar i bildnamn på nätet kan man väl vara tacksam att det varnas då dessa bokstäver används.

• Oregistrerad
  • 2006-08-22 00:48
Ursprungligen av Olav Rust:

Eftersom å,ä och ö inte fungerar i bildnamn på nätet kan man väl vara tacksam att det varnas då dessa bokstäver används.

Jovars, MEN då kan man inte utföra funktionsmakron i ImageReady eftersom dialogrutan stoppar dessa hela tiden. Det vore i så fall bättre om filnamnen i så fall ändrades UTAN att dialogrutan dök upp.

Skit är vad det är!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-22 07:28
Ursprungligen av Olav Rust:

Läs inläggen.
Det händer mig UTAN att jag har några andra tecken än engelska alfabetet, siffror och underscore. Jag har alltså INTE några å, ä eller ö alls.

Handlar det inte också om att man inte får överstiga 32 tecken i filnamn? Det är sjukt irriterande håller jag med om och jag har letat som en tok i inställningarna, men det finns inget sätt att stänga av möget.

För övrigt så stör jag mig enormt på att Adobe tvingar en att använda sugiga ImageReady när man ska göra gifanimeringar istället för att implementera den funktionen direkt i Photoshop så man slipper ha två tunga program igång. Dessutom funkar inte alla snabbkommandon likadant i dem båda programmen och saker skiljer sig åt så man blir tokig när man ska göra nåt i ImageReady. Ber och bönar att dem lägger ner det skitprogrammet och gör ett bättre Photoshop istället.

Ursprungligen av tobiwan:

För övrigt så stör jag mig enormt på att Adobe tvingar en att använda sugiga ImageReady när man ska göra gifanimeringar istället för att implementera den funktionen direkt i Photoshop så man slipper ha två tunga program igång.

Det går i Photoshop CS2. Fönster -> Animering. Samma funktion som i ImageReady. Så steg för steg får du din önskan uppfylld;)

Stefan

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-22 07:24

Det konstiga är att jag bara får den ibland... har haft den både i PRE-CS, CS och nu i CS2. Och i alla fall har jag sparat bilder för webb via "save for web"-menyn och filnamnen har _aldrig_ innehålllit svenska tecken. Vet inte om det finns nån koppling till EXIF-info i bilderna eller om språket på OS kontra nåt med bilden spelar in... ett mysterium.

Ok det löste sig tillsvidare. Tog bort svenska tecken från hårddisknamnet. Man tror att varningsrutan menar bildnamnet man sparar till.. men det gäller alltså hela sökvägen...

Man borde tycka att en "dont show this dialogue again" -checkbox borde finnas, som i Imageready.
Jaja, nu vet vi iallafall

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 13:38
Ursprungligen av mezzanine:

Ok det löste sig tillsvidare. Tog bort svenska tecken från hårddisknamnet. Man tror att varningsrutan menar bildnamnet man sparar till.. men det gäller alltså hela sökvägen...

Aha, bra information!

Kanske även då mappar man sparar till måste ha bra namn, etc...? (Får helt enkelt testa detta nästa gång dialogrutan dyker upp!)

Hm, har du testat klicka ur Windows, MacOS 9 och Unix i Filename Compatibility under Save Files i Save for Web settings? (Hittar man om man väljer "other..." i Settings i spar-dialogrutan efter man klickat Save i Save for Web fönstret..

hi-5!

1
Bevaka tråden