Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot-chimet på piano? Hur?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-08-22 11:22

Hej;

Jag vill spela ett spratt med en kompis och behöver veta hur man slår boot-chime´n på ett piano. Mig veterligen heter det musiktekniska begreppet (not) för chime-ljudet i boot-processen något med maj7.

Kan någon det?

Undrar Mikkel

Eh.. hmm..

Min svärfar är pianist och har en mac. Jag kan be honom lista ut vilket ackord det är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 13:42

På min Powerbook 15" som är två år gammal med OS X 10.4.7 så är det ett vanligt dur-ackord. När jag jämför med mitt Korg elpiano med a = 440Hz så ligger ackordet mitt mellan f#-dur och g-dur. Sänker jag pianot till a = 427Hz och tar ett g-dur så börjar det likna samma ackord.

Det är ett dur-ackord i grundläge med grundtonen i lilla oktaven samt minst en grundton till en eller flera oktaver under. Kvinten är rätt dominant, tersen är svag.

På ett piano tar du ackordet med g-h-d1 (g och h under mitten-c, ettstrukna c) i högerhanden och G samt G1 (stora g och kontra-g, de två oktaverna under helt enkelt) i vänsterhanden. Vet inte om jag skriver begripligt, fråga om det är något.

(Edit: När jag kollar med Mactracker verkar det som det är samma ljud i de nya macarna. Tycker du att jag har fel får du spela in ljudet så talar jag om vad det är för ackord.)

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-08-22 23:46
Ursprungligen av marf:

På ett piano tar du ackordet med g-h-d1 (g och h under mitten-c, ettstrukna c) i högerhanden och G samt G1 (stora g och kontra-g, de två oktaverna under helt enkelt) i vänsterhanden. Vet inte om jag skriver begripligt, fråga om det är något.

Har du möjlighet för att översätta detta till svenska. Finns det möjligen en ritning så man ser hur man ska hålla fingrarna?

Tacksam för din expertis!

Mikkel

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-22 13:53

http://musicthing.blogspot.com/2005/05/tiny-music-makers-pt-4-mac-startup.html

"The startup sound was done in my home studio on a Korg Wavestation. It's a C Major chord, played with both hands stretched out as wide as possible (with 3rd at the top, if I recall). This just sounded right to me. I wanted something really fat, heavy bass, high notes, and a sharp attack. The chiffy sound was from pan pipes and something like a stick hit (I'm testing my memory here). I wanted lots of evolving timbres, stereo phasing, and reverb for further richness."

(Hört talas om Google? Rekomenderas.

jag tyckte bättre om 'plonget' från de gamla 'holk-macarna'...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 17:07

Intressant. Mp3-filen som finns på den sida som mjg hänvisar till är samma inspelning som finns i Mactracker. Det är möjligt att det en gång i tiden spelades in i c-dur men lyssnar man (och har ett tränat gehör) så är det utan tvekan ett lågt g-dur eller högt f#-dur. Kan ju ha transponerats av någon anledning.

Ljudet är väldigt övertonsrikt så det är svårt att tvärsäkert säga om tersen (som det står på sidan som hänvisas till) eller kvinten ligger i topp... Man kan ju alltid göra en Fouriertransform och kolla frekvensspektrat. Är det nyttigt att vara så nördig?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-23 02:44
Ursprungligen av marf:

Ljudet är väldigt övertonsrikt så det är svårt att tvärsäkert säga om tersen (som det står på sidan som hänvisas till) eller kvinten ligger i topp... Man kan ju alltid göra en Fouriertransform och kolla frekvensspektrat. Är det nyttigt att vara så nördig?

Jo, det är svårt...men jag känner i magen att det är tersen Nå - man är väl individuellt olika känslig för harmonier - själv hör jag alltid tersen - använder gärna terser i eget plinkande Andra kanske är mera kvintifierade.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 22:35
Ursprungligen av mjg:

Jo, det är svårt...men jag känner i magen att det är tersen Nå - man är väl individuellt olika känslig för harmonier - själv hör jag alltid tersen - använder gärna terser i eget plinkande Andra kanske är mera kvintifierade.

Det där jag skrev om övertoner var mest för att vara lite snäll. Seriöst, om man lyssnar på ljudet som ligger på

http://www.whitwell.ndo.co.uk/musicthing/sounds/macstartup.mp3

så hörs det väldigt tydligt att kvinten är högst. Jag vet att jag kan lita på min hörsel. Magen blandar jag inte in annat än när jag sjunger och spelar för att få en stadig luftpelare...
Vissa som hör en ters kanske inte är så musikaliska.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 17:14

Aha, det visar sig om man läser kommentarerna längst ner på sidan som hänvisas till. Ljudet ändrades någon gång under åren från c-dur till ett nyinspelat g-dur. Oerhört fascinerande detta. Jag ska genast skriva en egen kommerntar och fråga varför det är så satans ostämt. )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 00:54

Skulle precis ta en bild av mitt piano med fingrarna på rätt tangenter men min kamera vägrade att starta. Upptäckte att min D70 hade drabbats av BGLOD (blinking green led of death...). Så jag fixar en bild på något annat sätt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 01:26

Typ såhär:

Med vänsterhandens lillfinger och tumme spelar du de två vänstra tonerna, g i kontraoktaven och g i stora oktaven. Med högerhandens tumme, pek- lång- och lillfinger spelar du lilla d, g och h samt ettstrukna d. Eller så använder du andra fingrar, bara att prova.

För att hitta rätt på pianot, leta upp det som kallas ettstrukna c (eller mitten-c). Det ligger på den vita tangenten mellan de två gröna tangenterna längs till höger på bilden. På ett piano brukar denna tangent vara nära nyckelhålet till locket.

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-08-23 11:16
Ursprungligen av marf:

Typ såhär:

Med vänsterhandens lillfinger och tumme spelar du de två vänstra tonerna, g i kontraoktaven och g i stora oktaven. Med högerhandens tumme, pek- lång- och lillfinger spelar du lilla d, g och h samt ettstrukna d. Eller så använder du andra fingrar, bara att prova.

För att hitta rätt på pianot, leta upp det som kallas ettstrukna c (eller mitten-c). Det ligger på den vita tangenten mellan de två gröna tangenterna längs till höger på bilden. På ett piano brukar denna tangent vara nära nyckelhålet till locket.

TUSIN TACK! DET BLIR ETT ROLIGT BRÖLLOP!

1
Bevaka tråden