Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om man har 100 mbit nätverkskort?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan man ta reda på om man har ett 10 mbit eller 100 mbit nätverkskort? Det framgår inte i systemprofilen såvitt jag kan se...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 08:31

vad har du för dator?

Just i detta fallet rör det sig om en äldre iMac (alla iMacar har väl 10/100 har jag för mig), men det vore ändå bra att veta hur man kollar!

Ursprungligen av carlsson:

Just i detta fallet rör det sig om en äldre iMac (alla iMacar har väl 10/100 har jag för mig), men det vore ändå bra att veta hur man kollar!

Alla iMac har 10/100. Senare har de även Gigabit.

I OS X kan man i terminalen kolla en hel massa saker med kommandot ifconfig. På min MBP är står det så här under supported media:

Citat:

supported media: autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex,flow-control> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> none

Tack för det!

Det skall framgå av Äpplet > Om den här datorn > Mer info... > Systeminformation > Nätverk > Ethernet (inbyggt).

I mitt fall står det:
Ethernet:
MAC Address: 00:11:24:85:bd:86
Mediealternativ: Full Duplex
Medieundertyper: 100baseTX

Längst ner, alltså 100 Mbits nätverkskort.

Men då jag jobbat med att bygga en lösning baserad just på Systeminformation i kombination med Applescript och webbpubliceringen i FileMaker - för att lätt kunna dokumentera nästan all info om alla datorer i ett nätverk, så vet jag att vilken information som finns med i Systeminformation skiljer sig mellan olika versioner av OS X. I tex 10.2 är det betydligt mindre än i 10.3 och i 10.4 finns det gott om info. Jag har 10.4. Jag vet också att informationen om olika saker har flyttats omkring mellan systemversionerna.

Du kan även kolla här:
http://www.everymac.com/

Där finner du vilken konfiguration din dator byggdes med en gång i tiden (med reservation för att delar har bytts förstås, så bör detta stämma).

Du kan även kolla här, där du kan mata in ditt serienummer och få fram lite kul information, som tex vilken dag den har tillverkats på.
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Lycka till!

Njae, systeminformationen talar bara om hastighet om något är inkopplat... Men tack ändå!

Tillägg: Hittade mitt Applescript och det terminalkommando det bygger på, du kan även som tidigare föreslagits starta terminalen men det finns även ett annat kommando som ger samma information

system_profiler SPNetworkDataType

Det frågar just System Profiler om nätverksinformation och i min dator returneras exakt samma information som ovan.

Vill du veta mera om detta kommando, skriv man system_profiler i terminalen så får du mera information.

Flera sätt att göra samma sak alltså.

1
Bevaka tråden