Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutningsavgift bredband

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 21:09

Fick ett erbjudande om 100 Mbit fiber bredband i mitt område (bor i villa), med möjlighet till TV och IP telefoni. Dock med en anslutningsavgift på 29 000 Kr.
Min syrra betalade 8000 på annan ort. Vad ligger dessa avgifter på normalt?

1800kr är det mesta jag någonsin betalat för att dra in bredband i en lägenhet.
Den gången var det 800kr i deposition för någon dosa som behövdes.

Nu senast tror jag att jag betalade 650kr för en ADSL på 28Mbit/s.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 09:18

Är lite mer jobb om de skall gräva in en fiberkabel till huset. Därav den högre kostnaden.
Har inga referenser på priser så jag vet inte vad det brukar ligga på tyvärr.

Jag har hört siffror på runt 25 000 kr som högst tidigare. Men allt beror på var noden ligger, och hur mycket grävande som ska göras, och vid vilken tidpunkt på året som grävandet ska göras (kan jag tänka mig).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 10:59

Med ett sådant pris skulle jag fråga mig vem som äger nätverket som du får betala. Är det du eller en villaförening så att ni kan byta internetleverantör till den som är bäst/billigast för tillfället?

Eller kommer ni att vara låsta till en internetleverantör så ni inte kan byta utan att köpa om infrastrukturen?

Man bör också fundera på om man inte hellre vill ha en trådlös anslutning. Fiber är ju mycket snabbare, men är ju dyrt.

Om några år kanske billiga/bra standards finns att inhandla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wimax

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 11:46

25.000 är rätt normalt. Man brukar säga ungefär 1000 kr per meter, så du kan räkna själv från vägen eller där du tror din fiber kommer påkopplas.

Du kan även ansöka om skattereduktion, tror den är runt 10.000, så runt 15.000 skulle du betala alltså. Dom pengarna får du med stor sannolikhet tillbaka på huset om du skulle sälja.

http://www.alltombredband.se/index.php/195/_newsegna/news

(iofs. en gammal länk, har inte skrivit något om årets reduktion än)

1
Bevaka tråden