Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9 och färger

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta går att lösa men det är värt att fråga...

Jag ville testa om ett äldre program fungerade i OS 9 när det hade problem i Classic. Men när jag startat om datorn i OS 9 kan jag inte byta till 256 färger, som programmet kräver. Det finns bara miljontals färger att välja på och inga som helst alternativ gällande upplösning och sånt. Jag vet att min bildskärm kan visa 256 färger för det fungerar utan problem i Mac OS 10.3 som jag har normalt. Finns det nåt sätt att ändra på inställningarna?

Agnes

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-25 22:00

Nu var det ju ett tag sedan jag körde OS 9 och de där inställningarna kan väl nås från fler ställen. Själv hade jag dem i tilläggsraden. Visa eller göm tilläggsraden, var det i äpple-menyn? Vad man glömmer fort!

Var är det du bara kan välja miljontals? I verktygslisten? I Bildskärmsinställningar? Kolla om Inställningar:Bildskärm har någon knapp för att få fram icke rekommenderade alternativ.

Det är i bildskärmsinställningarna jag har kollat, det finns inga alternativ på någonting, bara en upplösning och ett färgschema. I OS X däremot finns det massor att välja mellan.

Mystiskt. Vad är det för dator och skärm då?

• Medlem
  • 2006-09-28 23:45

Leta upp preference-filen för bildskärmar... jag har slängt ut OS 9, så jag kan inte säga vad den heter, men den borde gå att hitta. Alternativt är det något tillägg som inte startat. Jag vet inte om vissa iMac-modeller har fördummade inställningar i OS 9... men det verkar konstigt.

Kolla tilläggskontroll; att du har fullt OS9 aktivt.
Annars vette katten; starta om och ha alt,skift intryckt = bygg om skrivbordet.

Det är en iMac G4 modell glob/"skrivbordslampa", så skärmen är alltså inbyggd i datorn, inget jag har bytt ut.

Jag verkar ha fullt OS9 aktiverat på tilläggskontrollen. De kan ju vara något tillägg jag saknar men jag vet inte vilket i så fall. 256 färger funkar i OSX men jag antar att tilläggsfilerna inte funkar likadant där.

Under hjälpmenyn hittade jag en länk där det stod "ställ in 256 färger åt mig", men fick bara ett "åtgärden kunde inte slutföras" och nåt nummer. Jag gissar att det inte finns nåt sätt att ta reda på var errorkoderna betyder?

1
Bevaka tråden