Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband i svt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 13:14

I gårdagens Login gjorde en dam sitt livs första inspelning med sin nya iMac och Garageband.

Kolla på programmet på svt.se

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=53652&a=644436

Garagebandinslaget börja någonstans runt 7 minuter

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-30 22:36

Jag la märke till det med. Tyckte det var så kul att se hennes reaktion på allt bara fungerade. Mer Mac åt folket

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:25

Det är logiskt. Ska man visa hur man gör musik på en dator som ett kort inslag i teve - så finns egentligen inget alternativ till Mac+GB. Det finns ingen motsvarighet i Windowsvärlden. Det intuitiva gränssnittet, enkelheten och omedelbarheten är unik. Själv är jag gammal Cubas'are som kör Logic sen 4 år, men när jag testade GB första gången så brast jag ut i ett lyckoskratt: Så klockrent att det svindlar. Apple överträffar sig själv ibland. 10-åringar kan producera musik med Mac+GB! Hallelujah!

Att det inte finns någon motsvarighet i Windows-världen tycker jag är lite orättvist.

Sonic Foundry släppte väl första versionen av Acid redan någon gång 1998, och även om det kanske inte var/är riktigt lika användarvänligt (eller slickt) som GB, så är det förvånansvärt mycket som känns igen mellan programmen.

- Båda är loopbaserade och har looparna snabbt åtkomliga i huvudfönstret.
- Båda har någon slags groove/beat-mapping.
- Båda har transponeringsfunktion för individuella loopar

Nu måste det nog sägas att de inte direkt konkurrerar längre eftersom Acid är en betydligt mer avancerad produkt, och därmed dyrare. Hur konkurrerar man med gratis?

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 12:04

Acid är GB.
dvs skaparen/kodaren bakom Acid togs över av Apple.

Så GB är Acid; fast på Mac.

No it's not.

Alejandro:

Nä, ACID är ju numera ett mer avancerat program på (nästan) alla plan än GarageBand. Men, GB ligger ju några versioner efter.

Xis:

Det hade jag ingen aning om! Men det blir ju väldigt tydligt när man ser alla likheterna.

Sött inslag! Kul mikrofon med inbyggt ljudkort. En del bra sångråd fick hon också, för hon var en av alla de som måste lockas att räta ut "instrumentet" lite.

Men Garageband är inte så himla självklart som det ibland framställs. Det finns fällor, en del konstigheter och inte minst gömda finesser. Det går nog bäst för noviser om de, som i programmet, får en liten lektion så de kommer igång.

Jag skulle sätta mig med GB när min 7 åriga pojk fick se det..... Sen kunde jag glömma att använda datorn den dagen.
Han var igång på 5 min, några få frågor sen fick han till det riktigt bra!
It just works!

1
Bevaka tråden