Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livslängd på mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-24 17:06

Här kommer en fråga som av vissa kanske uppfattas som lite "hur långt är ett snöre"-karaktär, men ändå.

Ni som använder burken för hemmabruk , hur ofta brukar ni köpa nytt. D v s hur länge får Macen behålla sin plats på skrivbordet innan den blir utbytt?

/J

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-24 18:13

Just ni i dessa turbulenta tider (bytet till Intel-processorer) så tror jag det är många som byter oftare eller har gjort det iaf. Sen beror det ju på - jag tillhör den skaran som gärna kör det senaste om jag har råd... men egentligen så duger ju en riktigt gammal mac för det mesta. Så det är en svår fråga att svara på - om man inte är som mig och gillar det senaste så är det ju bara att köra så länge datorn fungerar till det du vill göra.

Du behöver inte den senaste Intel-macen för att surfa, titta lite på kort och kanske kolla på en dvd-film. Ibland måste man ta ett steg tillbaka och tänka... behöver jag verkligen köpa nytt eller är det bara min köplusta jag måste stilla?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-24 18:17

Min huvuddator köpte jag för ca 2 1/2 år sedan och använder den fortfarande, men jag planerar att köpa en ny om någon månad. Det var en Globe 1GHz G4 och nästa blir en Mac Pro, vilken jag räknar med ska hålle ännu längre.

I mitt fall är det nog egentligen det som rixard säger ovan... jag behöver egentligeninte en ny dator, men vill stilla min köplust.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 18:18

Jag har en PowerMac från 1998 som jag kör OS X 10.4 på ... fungerar hur bra som helst att spela StarCraft på (och fler spel såklart, men SC är det enda spelet som gäller ) och kolla på DVD filmer... och sånt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-24 18:20

Sedan jag skaffade min första mac (-91 eller -92) har jag bytt vart tredje eller fjärde år. Har just skaffat mig min första bärbara (macbook) och är jättenöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 19:12

Det var inte alls någon dum fråga tycker jag. Själv har jag en iMac G4 800 MHz som är tre och ett halvt år gammal. Den fungerar perfekt för mina behov. Dock kommer jag att köpa en Macbook Pro eller en svart Macbook i början av 2007.

I och för sig har jag inte haft så många Macar privat. Här är hela listan för den som är hemskt intresserad av att verkligen få reda på det:

SE/30 1989 (bra maskin)
Performa 460 1993 (också bra, och TYST!)
LC 475 1994 (ännu bättre, snabb för sin tid)
PM 4400 1996 (trist, charmlös, PC-mässig)
PM 6500 1997 (dålig, dum, trött, felköp, snikburk, usch)
PM G3 350 blåvit 1999 (lite buggig, ful)
PM G4 400 AGP 2000 (superb kvalitetsmaskin, fungerar än i dag)
iMac G4 800 2003 (min bästa dator hittills)

Otroligt intressant va?

Det enda som är intressant med det är att det är de nyare maskinerna som har hållit längst och fungerat bäst. iMacen är hot-roddad på alla sätt. Även G4:an är mycket bra, och är processoruppgraderad och har nytt grafikkort. G4:an är alltså mer än sex år gammal. Solida, stabila maskiner som fungerar fint.

Så, för att besvara frågan: tidigare bytte jag ofta, varje år i stort sett, men nu mer sällan. Någon systemkrasch (totalhängning) har jag inte haft sedan i oktober 2003 då jag bytte från OS 9.2.2 till OS X 10.3 Panther. Tidigare, med System 7, 8 och 9, bombade maskinen ett par gånger i veckan, minst. Apples datorer och system blir bara bättre.

Senast redigerat 2006-08-24 21:00

Kör tiger på min Quicksilver från 2001 ( 867Mhz 1 Gig minne ), hittils fixar den det mesta utan att gnata förutom de senaste spelen..

Ungefär 1825 dagar.

Jag brukar köpa nytt vartannat år men satsa på lagoma konsumentburkar. På så sätt känner man sig något så när à jour och har en tillräckligt snabb burk som klarar "det senaste", typ Core Animation och liknande.

Men mitt senaste köp, en iMac G5 rev A som var ett riktigt missfoster, dog i förtid och spolierade schemat så nu sitter jag vid min pålitliga jobb-Powerbook även hemma. Får se vad jag köper i stället, men i och med att jag inte är helt datorlös tänkte jag vänta in kommande uppgraderingar av iMac och Mini innan jag bestämmer mig...

Jag köpte min ibook för ett år sen och tänker ha den i minst tre år till då den duger helt utmärkt för det jag gör, jag kankske ska fixa mer minne i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 21:24

Få se nu, jag har haft en Mac Classic, en Performa 6200, en Powermac G3, en Powerbook G4. Classicen köpte jag väl 1990. Fyra datorer på 16 år ger väl typ fyra år per dator. Jag kommer att köpa en Mac Pro nu i höst så jag följer mitt genomsnitt.

Alltså, jag köper nytt vart fjärde år.

SE/30 : 1989

PowerMac 7600/132:1996,
- uppgraderad i omgångar, nuvarande innehåll: G3/500 och OS 10.2.8

PowerMac G5/DualCore 2.3: 2005
- min senaste Mac som ska hålla länge. Kan notera att de övriga två datorerna fortfarande tickar på mycket bra. De flesta Macar är välbyggda och lever vidare så länge du sköter dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 22:24

Har en PowerBook G4 från 2001 som jag använder fem dagar av sju fortfarande. Köpte en Mac mini 1,5 år sedan som "stationär" dator hemma. Inga planer på att skaffa något nytt just nu.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-24 22:42

Jag måste nästan förklara varför jag köper nytt så ofta nu på senare år. Jag började med en Amiga 600 som jag hade fram till 1998 sedan blev det nedköp till en gammal sliten 386:a som jag satt med till 2000 då jag köpte en gammal Pentium 200 mhz. Den körde jag på i några år tills jag lånade en Celeron 300 mhz av en polare. Körde Linux på dom till största delen. Hade även en Athlon 1 ghz med Windows Xp ett tag. Sedan upptäckte jag Mac Mini och har inte kollat bakåt sedan dess.

Jag har ju även använt olika datorer i både jobb och skola men ovanstående gäller privata maskiner som jag ägt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-08-24 23:52

Min första Mac var en Performa 5200 1995, den dyraste och sämsta Mac jag haft. 1998 köpte jag ett G3 266Mhz moderkort och skaffade resten och byggde ihop en Mac som jag fortfarande körde tills förra året mest som server. 2002 köpte jag en G4 PM QS-02 800 MHz som jag sålde efter två år då jag köpt 2 beggade Pismo 500 MHz väldigt billigt som inte ägaren fick att starta "interna batteri problemet", en har jag kvar den andra sålde jag i delar då skärmen hade många döda pixlar "försäljningen gav mer tillbaka än inköpet av båda PB". 2004 köpte min fru en iMac G5 20" och förra veckan köpte jag en MacBook.
Så för mig escalerar det lite grann.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-25 11:03

-89 C64 (begagnad)
-91 Atari 520 (begagnad)
-92 Amiga 500 (begagnad)
-94 IBM PS/1 286 (begagnad)
-95 486 66Mhz (Ny)
-96 Pentium 100Mhz (Ny)
-98 Pentium 2 450 Mhz (Ny)
2003 Power Mac G5 (Här switchade jag!)
2004 Power Book G4 12" (ny)
2006 MacBook 2Ghz vit (bestäld, har sålt mina andra datorer och ska nu bara köra bärbart)

Jag hoppas att macbooken kommer räcka till i tre år, har bytt dator lite väl ofta. Även om de första datorerna som jag införskaffade inte var så värst dyra så har de senaste varigt destå blodigare. Men när jag köpte PMen och Pbn så kunde jag ju aldrig drömma om att Apple skulle gå över till intel, hadde det inte varigt för detta så hadde jag nog behållt mina underbara ppc macar i minst tre år!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-25 11:11

Har en iBook G3 på 600 MHz som i dagarna fyller 6 år, används i snitt säkert ett par timmar varje dag. Ny hårddisk och nytt batteri gör den till en utmärkt musik-/surfmaskin. Visst skulle jag vilja ha nytt, men varför lägga ut mycket pengar på en dator som kommer göra exakt samma sak, bara lite snabbare (och varmare)?

1
Bevaka tråden