Det var inte alls någon dum fråga tycker jag. Själv har jag en iMac G4 800 MHz som är tre och ett halvt år gammal. Den fungerar perfekt för mina behov. Dock kommer jag att köpa en Macbook Pro eller en svart Macbook i början av 2007.
I och för sig har jag inte haft så många Macar privat. Här är hela listan för den som är hemskt intresserad av att verkligen få reda på det:
SE/30 1989 (bra maskin)
Performa 460 1993 (också bra, och TYST!)
LC 475 1994 (ännu bättre, snabb för sin tid)
PM 4400 1996 (trist, charmlös, PC-mässig)
PM 6500 1997 (dålig, dum, trött, felköp, snikburk, usch)
PM G3 350 blåvit 1999 (lite buggig, ful)
PM G4 400 AGP 2000 (superb kvalitetsmaskin, fungerar än i dag)
iMac G4 800 2003 (min bästa dator hittills)
Otroligt intressant va?
Det enda som är intressant med det är att det är de nyare maskinerna som har hållit längst och fungerat bäst. iMacen är hot-roddad på alla sätt. Även G4:an är mycket bra, och är processoruppgraderad och har nytt grafikkort. G4:an är alltså mer än sex år gammal. Solida, stabila maskiner som fungerar fint.
Så, för att besvara frågan: tidigare bytte jag ofta, varje år i stort sett, men nu mer sällan. Någon systemkrasch (totalhängning) har jag inte haft sedan i oktober 2003 då jag bytte från OS 9.2.2 till OS X 10.3 Panther. Tidigare, med System 7, 8 och 9, bombade maskinen ett par gånger i veckan, minst. Apples datorer och system blir bara bättre.