Hade problem med klick-ljud på en intern disk och körde Tech Tool Pro 4.5 för att kolla om det eventuellt fanns några trasiga block som spökade. När jag ändå hade programet igång och startat från TT-skivan gjorde jag några tester på en extern LaCie 1TB FW disk och en RAID 5 volym med 2st 256GB SATA diskar.
Allt verkade ok tills jag startade om. Samma problem som flera av er haft tidigare på detta forum. Tech Tool har lyckat förstöra Directory filerna på samtliga diskar. Fråga mig inte hur men trasiga är dom.
Jag har satt in en ny disk att boota ifrån och har testat det mesta:
• Disk Warrior säger att diskarna är för skadade för att räddas och att något annat disk-program troligen tagit bort kritiska filer.
• Rescue II kan inte laga volymen men kan rädda cs 300GB av 1000 på en La Cien (har inte kört scanning på alla diskar än).
• Tech Tool Pro 4.5.1 nekar till alla brott och hittar inga problem på volymerna förutom att "Startup" filen saknas.
• Jag försöker förgäves få igång gamla Norton Volume Recover. Kan varken installera på OSX 10.4.7 eller starta från boot-CD'n
• Drive Genius kan varken reparera eller rebuilda voymerna.
Grymt irriterande det här med tanke på att diskarna i sig troligen är oskadda. Det borde finnas något program som kan bygga om Directory filerna och Catalog B-tree baserat på vad som faktiskt finns på disken.
Är det någon av er som har något mer tips jag kan prova innan jag erkänner mig besegrad och räddar det som räddas kan och sedan formaterar om. Jag vill inte gärna ge mig innan jag provat allt! Det finns mycket på dessa diskar jag gärna vill ha kvar...