- Zackeman
- Medlem ●
Är det någon som vet här vilka delar av MPEG-standarden som inkluderas i 3ivx? Är det baserat på den första versionen av MPEG4 standarden lr?
Kanske innehåller den bara själva videokomprimeringen från MPEG4 standarden och inte alla andra delar tex hanteringen av flera objekt och möjlighet till att påverka materialet?
Jag är inte helt säker just nu eftersom det är så många XivX versioner på gång nu. Men jag tror att 3ivx är mer anpassad till småprylar med låg bitrate som PDA:s etc så det är nog bara själva MPEG-4 video kodningen som stöds. Jag tror också att algoritmerna är utvecklade från MS MPEG-4 och inte kompatibla med ngn std. Rätt usel kvalitét också...
Tillägg:
Här kan du se vad Ben (Codeckungen) Waggoner tycker:
http://62.49.12.65/Streaming/DV%20%20More%20Codecs.htm
[ 13 November 2002, 16:58: Meddelandet ändrat av: Jonne ]
Ok here i go. Käre Ben (som är en guru på sitt område) har väldigt stora problem med företag som inte "följer mallen".
T.e x han har fel i att DivX är baserad på MSMPEG4 (vilket var fallet i version 3)
Han har även fel angående 3ivx. Jag har mejlat honom ett antal gånger för att få svar ang detta. Men han vägrar svara på frågor som handlar om 3ivx och DivX.
För att sprida lite ljus då.
3ivx är baserat och är fullt ut kompliant med MPEG4 Advanced Visual Profile och Simple Visual Profile. Det förstnämnda är något Apples MPEG4 codec ännu inte klarar i dagsläget. 3ivx är till för både PDAs och långfilmer med högkvalité.
Skillnaden mellan 3ivx v3.x och den nya (som inte är släppt ännu) är milsvida.
Sen är 3ivx byggd för främst användas av Quicktimes filformat MOV. Vilket gör den alldeles utmärkt att streama över RTSP.
Du kan med lite pill "konvertera" en 3ivx film över till en .mp4 fil som går att se i Quicktime Player.
DivX då?
Även DivX 4.x-5.x är byggd på MPEG4 Advanced Visual Profile. Problemet med DivX är dels som Ben säger. Du har den oftast i en AVI fil vilket gör codecen mindre lämplig för streaming. Dock så är det inget som hindrar dig att använda MOV i kombination med t.e.x AAC. Senare DivX kodare tillåter dig att skriva ut filmen till .mp4
Har inte direkt fått det att fungera på QT Player eller Envivios spelare då den använder sig av en annan fourcc (id) enligt mina misstankar.
En annan nackdel med DivX är deras licensmodell som påminner om Reals. Med skillnaden att det KOSTAR att "streama" DivX från vilken server som helst.
Så för ett företag så är DivX en rätt så dyr och meningslös codec.
[ 13 November 2002, 21:00: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
FYI så är det absolut bästa lösningen som har kommit längst är Envivios dekoders. Som klarar mycket mer än någon annan.
www.envivio.com
[ 13 November 2002, 21:05: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Då klarnar det lite i alla fall. Som jag har förstått så innehåller DivX filmer bara två objekt, själva filmen och ljudet, medan den senare MPEG-4 stödjer en massa objekt, tex. 3 objekt och annat kul, som den skall kunna blanda obehindrat. DivX innehåller allså bara själva videokomprimeringen från MPEG-4, har jag fattat rätt? 3ivx har jag fattat innehåller några fler av delar av MPEG-4 standarden...
Vore intressant att veta vilka av Advanced Visual Profile som är så intressanta att använda? Om dom inte gör något fel och inte använder några av Advanced funktionerna så är det ju Simple Profile och borde då utan problem gå spela upp i QuickTime utan extra plugins.
Jag hittade inga uttalanden eller tester som säger något om kompabilitet på 3ivx´s sida, men jag letade inte speciellt mycket heller. Någon som kan peka ut några åt mig?
Det där Ben Waggoner skrev är ju rätt gammalt och inte riktigt aktuellt, det har hänt saker både med DivX/3ivx och mp4 sedan dess..
i kort.. 3ivx är mer eller mindre kompatibel med mpeg4, men inte med mp4-containern...
dvs, dom är kompatibla på codecnivå, men inte på formatnivå.. tex som att du kan exportera en mpeg-1 som .mov.. det kommer att funka i QT, men inte i Wimp eller på en DVD spelare. för det måste du exportera den i mpeg-1 containern med muxat ljud osv
Du kan t.e.x titta här:
http://www.3ivx.com/technology/xscale/index.html
Från en av programmerarna:
"3ivx is a MPEG-4 codec. DivX 5 is another MPEG-4 codec. Apple MPEG-4 is yet another MPEG-4 codec. DivX 3.x is a hack that smells something like but isn´t MPEG-4.
The decoder (3ivx D4) currently supports all MPEG4 variants except for MS-MPEG4v1 and v2 (som sagt inte är MPEG4)
3ivx has additional code added to decode most of the different flavors of DivX (and Apple´s, etc) video. AVIs (or more specifically, hacks to AVI to support stuff like VBR MP3) have issues with QuickTime"
Det som bör tänkas på är att MPEG4 är en specifikation på hur saker och ting ska handskas. Alltså så kan en annan MPEG4 encoder vara 100x bättre än en annan. Men ändå vara codec nivå kompatibla med varandra.
3ivx stöder som sagt bara video. Inget annat som 2D animationer och ljud.
Ja sån koll har jag inte på 3ivx
Kolla på Dicas MPEG-4 produkter, mycket är i betastadiet ännu men jag har provat deras mjukvarubroadcaster och den ger en förvånansvärt bra bildkvalitét jmf med pris. Inte på mac dock, men det går att spela upp i QT iaf... Jag tror att deras konsumentencoder kostade kring 20€.
Skillnaden är att MSMPEG (alla varianter) inte är MPEG4 förhuvudtaget. Det var MS förslag för hundra år sedan till videokodningen i MPEG4 men eftersom alla dissade det så slutade MS att enegera sig speciellt mycket. Codecen heter numera ASF.
Open DivX MPEG4 har faktikst ingenting med DivX att göra. Bara ytterligare en förvirring. Det är byggt på video delen av MPEG4 specifikationen. (vilken profil eller så vet jag inte just nu)
För att förvirra ytterligare så har jag för mig att MS faktiskt har utvecklat komprimeringsalgoritmerna till videodelen i MPEG-4, dom har ju faktiskt en del av patenten där (en del har spekulerat i om det är därför MPEG-4 har dröjt så och haft mycke patenttrubbel). Men MS kör ju typ muxat så det går inte att spela upp i nån MPEG-4 player. Enligt MS själva så är varken ASF, WM789 mm någon utveckling av deras MPEG-4 utan de slutade med den inriktningen.
Nu är ju en ny variant av MPEG-4 codecen på gång, H.xxx+ som nyttjar den senaste tekniken och inte behöver ta hänsyn till större företags patentintressen vilket kanske sätter bättre sprutt på ut(in)vecklingen
MS har också böjt sig och iom VM9 har de stöd för rtsp och ISMA MPEG-4, hehe...
quote:Skapades ursprungligen av: Jonne:
För att förvirra ytterligare så har jag för mig att MS faktiskt har utvecklat komprimeringsalgoritmerna till videodelen i MPEG-4, dom har ju faktiskt en del av patenten där (en del har spekulerat i om det är därför MPEG-4 har dröjt så och haft mycke patenttrubbel). Men MS kör ju typ muxat så det går inte att spela upp i nån MPEG-4 player. Enligt MS själva så är varken ASF, WM789 mm någon utveckling av deras MPEG-4 utan de slutade med den inriktningen.
Nu är ju en ny variant av MPEG-4 codecen på gång, H.xxx+ som nyttjar den senaste tekniken och inte behöver ta hänsyn till större företags patentintressen vilket kanske sätter bättre sprutt på ut(in)vecklingen
MS har också böjt sig och iom VM9 har de stöd för rtsp och ISMA MPEG-4, hehe...
Nja.. Det stämmer att MS är med i MPEG LA. Dom var som sagt med från början och hjälpte till att ta fram standarden. Men. Det dom gjorde var att ignorera allting och gå sin egen väg. MPEG4 är en beskrvning om hur saker och ting skall fungera. Och MS gjorde något helt annat. Och enligt vad jag har hört från Microsoft själva så så blev det Windows Media 8 (och inte ASF som jag sa tidigare, ASF är ett filformat)
Dom har fortfarande patent i MPEG LA. Men dom används ändå inte i implentationen. Dom kan ha varit med och bråkat om licens frågan. Men det var nog flera. Med tanke på att det är väldigt många företag med i MPEG LA.
Den nya MPEG4 codecen är en naturlig utveckling. Eftersom MPEG4 bara är en beskrivning så kommer det under tiden komma snabbare och bättre sätt att göra MPEG4 på. Utan att för den skullen göra ISO klara spelare inkompatibla.
Sen ang att MS ska ha med ISMA MPEG4.. VAr har du hört det? Frank Casanova sa för inte allt för länge sedan att MS går sin egen väg..
quote:Skapades ursprungligen av: Zackeman:
Så man kan säga att DivX inte följer MPEG4 standarden?
DivX 5 följer standarden när det gäller Videobiten. Men sen har dom ju krånglat till det...
WM9 stödjer Envivios "plugin". RTSP stod det nog på deras sida? Benjamin Higginbotham (Videosnubbe) har efter mycket bängel har lyckats göra en MPEG-4 fil som spelas upp i Real, QT och MS från en och samma länk!
http://www.codecshootout.com/index.php?page=MPEG4test
MS har något patent i MPEG-4 Visual, men det finns väl ett 20 tal bara där... men jag har för mig att dom utvecklade algoritmerna för videodelen, sedan tog man QT´s formathantering och då hamnade MS utanför. Dom kallade det ju ISO Sedan har ju den utvecklats vidare inom MPEG.
Amir Majidimehr, utvecklare på WindowsMedia var med i en lång mailtråd där han hävdade att det finns inget sammanhang mellan deras "nya" codecs och deras MPEG-4. Några hävdade självklart motsatsen men Amir stod på sig och sade att deras MPEG-4 var ett fristående projekt och att efterföljande MS codecs hade helt andra algoritmer. Men vem vet?
MS kunde kanske nyttja det gamla säget: We´re going metric inch by inch.
Trevlig Helg på er!
[ 15 November 2002, 18:39: Meddelandet ändrat av: Jonne ]
quote: Nu är ju en ny variant av MPEG-4 codecen på gång, H.xxx+ som nyttjar den senaste tekniken och inte behöver ta hänsyn till större företags patentintressen vilket kanske sätter bättre sprutt på ut(in)vecklingen
Ja det är H.264 som kommer att bli Advanced Video Coding (Codec) motsvarigheten till AAC med andra ord. Då har vi en "fulländad" kedja av codecs för MPEG-4.
H.264 "ska" ge "bredbandsklienter" fullskärms full framerate upplevelser..