Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ritbord: Wide vs Standard

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 02:02

Jag ska införskaffa ett ritbord (en Wacom Intuos A4 eller A3)... Men A3 finns i Wide men känns lite för stort... A4 finns INTE i wide men känns optimalt i storlek. Jag kommer snart att ha en ACD 30" å den e ju widescreen... Wacom har wide på A5 och A3 men INTE A4!?!?!?! Why!?

Hur "fel" känns det att köra med ett icke-wide ritbord på en wide skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 08:23

Jag skulle satsa på ett wide... eller jag gjorde det till jobbet. Mycket skönt ritbord. Läste en recension tidigare va A5 WIDE modellen där recenenten hade flera ritbord sen tidigare - A5, A6 och A4 men han tyckte A5 WIDE gav den bästa aspecten man kunde tänka sig, speciellt om du kör med två skärmar.

Det är lite märkligt ja... De har en A4 "oversize" o en A3 wide, men ingen A4 Wide...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 15:28

Jag har kört ett Intous2 A4 med två skärmar, vilket borde ge ungefär samma effekt som en widscreen(om inte lite mer utsträckt kanske...). Jag märkte inga problem. Det enda kan väl vara att om man är beroende av rätt proportioner om man ritar av saker att det kan bli lite knasigt.

Misstänker dock att det går att ställa in plattan så att du får rätt proportioner. Dvs, du använder inte hela plattan, utan bara en widescreen-del av den. Förstår du hur jag tänker?

/P

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 15:45

Jag kommer mest att använda den som retuschhjälpmedel till mina bilder. Och jag är beroende av hög noggrannhet. Så A5 är nog lite för litet tror jag. Kanske klara mig på a4 och låter den vara "anpassad" efter wide. Det borde ju gå att kalibrera in vettiga yttermått som passar med min skärms proportioner...

hmm... fast A3 wide verkar ju vettigt... men då är det ajöss med skrivbordsyta!

Ursprungligen av dboy:

Jag kommer mest att använda den som retuschhjälpmedel till mina bilder. Och jag är beroende av hög noggrannhet. Så A5 är nog lite för litet tror jag. Kanske klara mig på a4 och låter den vara "anpassad" efter wide. Det borde ju gå att kalibrera in vettiga yttermått som passar med min skärms proportioner...

hmm... fast A3 wide verkar ju vettigt... men då är det ajöss med skrivbordsyta!

A5Wide eller A4 går på ett ut om du arbetar med två skärmar och kör med proportionell inställning på ritbordet. Detta med precision och stort ritbord är också lite knepigt. Visst får du bättre precision med ett större bord, men samtidigt blir det större och större förflyttningar. Jag har arbetat med mycket med A4 och de gånger jag provat på A3 har det känts klart obekvämt efter ett par timmars arbete.

Idag har jag en A5 Wide som passar alldeles utmärkt för bildbearbetning på två skärmar, åtminstone för mig.

Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 16:50

Är det ingen av er som har ett A3 Wide? Då kan ni väl fota ert skrivbord så man kan få se hur stort ett sånt bord är egentligen...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 13:42

då kanske ett standard A4 är perfekt för mig. Kommer ju bara sitta på en skärm (ACD 30") för det mesta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 14:40

ACD 30" är Wide så Wide funkar nog bäst med Wide…

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 15:42

Men det finns ju ingen A4 wide!!! Vill ha...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 16:31

A5 wide = 15x28 cm
A4 = 23x30cm

Dvs A5 wide är lite mindre på höjden, och inte så mycket mindre på bredden.
Så den effektiva ytan, om man tänker använda A4:an i "anpassat" läge, blir nog ungefär detsamma.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 19:06

hmm. sant... lutar mer och mer åt A3 Wide... Ska se om jag får testa lite i nån butik...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 19:40

Nu har jag testat polarens A5 Wide... det är inte helt fel. Ska nog slå till på det.

Ser ni en annons om ett beggat A5 wide inom kort vet ni att jag valt fel...

wish me luck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 07:27

Good luck!

Om du fortfarande känner dig osäker, kan du testköra bordet hela förmiddagen idag, det står kvar i mitt rum. Jag har möten på stan fram till efter lunch...

/N

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 07:29

hehehe jag tror att jag tar dig på orden där... Tack!

(vad ska man med iChat till när det finns 99mac!)

har ett A5 Wide och kör med en 17" powerbook och en extern 17" skärm. Det funkar riktigt bra och det är definitivt inga problem med precisionen vare sig det gäller att rita eller retoucha.
Personligen så skulle jag inte trivas med ett A3 Wide, använder ganska korta handledsrörelser när jag ritar och vill inte fara o flänga så mycket över en stor yta.
Dock är det knöligt att sitta med bara powerbooken och ritplattan (den är trots allt lite bredare än powerbooken) om man som jag är ruggigt van att använda kortkommandon.

Kan man ha två ritbord samtidigt? typ ett A4 wide för huvudskärmen och ett litet billigt a6-a5 för en andraskärm (där man kan ha alla paletter i photoshop t.ex). Vore inte det smart?

EDIT:

Japp, det funkar. Nu fick jag plötsligt användning för massa liggande A6-bord

1
Bevaka tråden