Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underligt uppkopplingsproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-26 08:23

Har Glocalnet och har haft lite strul senaste veckan. Efter att ha blivit helt utan internet 10-12 timmar förra helgen, så uppför sig uppkopplingen konstigt.

När jag bootar på morgonen och sparkar igång mail-klient och webbläsare (samt Konfabulator med vädret i Karlstad som är med i mina start-up items. För jobbigt att titta ut genom fönstret), så har jag allltid haft omedelbar access.

Men fr.o.m. avbrottet förra helgen, så verkar det som om en del protokoll inte kommer igenom direkt, eller att portar hos Glocalnet måste ha några minuter på sig att låsa upp för mig.

Men det är underligt ändå. För jag behöver vänta 2-4 minuter innan mail-klienten får kontakt med mail-servrarna, och samma med webbläsaren (oavsett vilken sajt jag väljer att besöka). Men när första kontakten etablerats på morgonen, så är det inga problem sedan alls.

Men det lustiga är att Konfabulator får omedelbar kontakt med servern som ger väder-widgeten data. Och som jag fattar, så är ju den bara en liten webbläsare och datan kommer som http och använder samma portar som vanliga webbläsare (80/80, va?). Eller?

Varför kommer jag inte ut med webbläsaren förrän efter 2-4 minuter då?

Jag ska ringa Glocalnet om detta förstås. Men tänkte kolla här först så jag vet lite mer när jag gör det.

Förresten, ska den här tråden till "Nätverk" istället?

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-26 19:20

Kan det vara ett DNS-problem?
Om adressen till väder-widgeten är i form utav ett rent ip-nummer så behöver inte datorn vänta på att den får ett svar från Glocalnets DNS, utan den hittar vägen själv.

Däremot om du knappar in en webbadress, t ex www.aftonbladet, så måste datorn få den rätta ip-adressen av Glocalnets DNS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-26 21:36
Ursprungligen av Chilleboy:

Kan det vara ett DNS-problem?
Om adressen till väder-widgeten är i form utav ett rent ip-nummer så behöver inte datorn vänta på att den får ett svar från Glocalnets DNS, utan den hittar vägen själv.

Däremot om du knappar in en webbadress, t ex www.aftonbladet, så måste datorn få den rätta ip-adressen av Glocalnets DNS.

Det verkar vara huvve på spiken, tror jag. För Entourage behöver ju få adressen till mailservern "resolvad" (vad heter det på svenska? "Upplöst"?) också.

Ska kontakta Glocalnet om detta.

Tack för uppslaget!

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-26 21:59

Vassego!

1
Bevaka tråden