Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Intel-processor hör vart?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt hitta lite djupare information om Core- respektive Woodcrest-processorerna men det hela slutade i att jag hittade ungefär fem processorer jag aldrig hört talas om och har virrat till det för mig. Jag har helt enkelt gått vilse i djungeln med alla namn som Intel har på sina processorer, t.e.x:

Merom
Conroe
Woodcrest
Core Duo/solo
Core 2 Duo/Extreme
Yonah
Tulsa
Xeon

Vill någon vara snäll att sätta dem i sitt sammanhang. Vilken processor hör till vad för dator och vilken som hör till vilken processorgeneration/familj?

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Har redan hittat dit, men den gjorde mig inte klokare, snarare hjälpte den till i förvirringen.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-26 12:37

core duo/solo 32 bit.
core 2 duo/extreme 64 bit

merom är core 2 men laptopversionen
conroe är core 2 men desktopversionen

Det är så jag fattat det..

• Medlem
  • 2006-08-26 13:57

Yonah = Core
Xeon = Processor-serie för servers med stöd för flera processorer
Tulsa = en variant av Xeon baserad på Pentium4
Woodcrest = Xeon fast med Core2-arkitektur

Jag är fortfarande förvirrad.

Woodcrest=Xeon och Xeon=Woodcrest och Tulsa = Xeon är då Tulsa = Woodcrest? Vad är då skillnaderna på de olika varianterna?

• Oregistrerad
  • 2006-08-26 14:48

Som några sagt redan, följ länkarna.

Det som gör dig förvirrad är att du tror att marknadsnamn är detsamma som interna namn på kretsarna "Bulids".

XEON Är:
Woodcrest (Dual Core)

Tulsa är senaste generationen av XEON, inte släppt ännu. och är inte baserad på "Core" arkitekturen som WoodCrest, utan på NetBurst.

Läs här http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocessors

Om du inte fattar fortfarande så bry dig inte Det är ändå ingen som orkar bry sig om alla releaser..

alltså, för att göra det lättast möjliga...
intel kallar sina server/workstation-processorer för xeon-någonsiffra istället för pentium-någonannansiffra eller core-tjohejsan.

exvis är tulsa ett (inofficiellt) projektnamn för en slags xeon-processor och woodcrest är ett projektnamn på en annan xeon-processor.

Hmm... Nåja, tack för att ni tog er tid att försöka förklara.

Det finns alltså:
Meron, Yonah & Conroe som är baserade på Core-teknologin.
Xeon (Woodcrest) som är baserad på Core-teknologin.
Men här finns bara Yonah uppskriven. Och borde inte Woodcrest vara skriven under Core här?

Äh, jag ger upp.

• Medlem
  • 2006-08-26 15:11

Woodcrest är en Xeon baserad på Core-teknologi, och har lagts in med de andra Xeon-varianterna.

Merom och Conroe är här, under Core2-processorer
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microprocessors

det som kan vara lite förvirrande är att 'core' är:
1) produktnamn för intels nya mellanbudget-processorer.
2) namn för intels nya 'teknologi'. (dvs designfilosofi och grundarkitektur.)
3) allmän term för ett subsystem i en processor.

extra virrigt blir det att nuvarande core duo/solo (som kallas yonah inofficiellt) inte är en core-processor i mening av 2)...

1
Bevaka tråden