Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBBfiber + netgear WGR614 + mac = hur?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejhej. så ett litet problem kanske. jag har just switchat till mac och bytt lgnhet till BBB fiber 2mb. Till det köpte jag en otrådat router av märket netgear.

Så nu ska jag alltså helt utan pc konfiguera denna och jag har aldrig kört mac i hela mitt liv. Hur FAN ska detta gå?

Kan någon skriva någon enkel guide på hur man löser detta problem? Behöver jag några nätverkskablar? Ska dessa vara korsade eller raka?

Någon som har någon som helst aning om detta? (antar att för en insatt kille är detta n00bfrågor och jag håller med men så är jag ju inte nätverkstekniker heller ).

JÄTTETACK för alla svar jag kan tänkas få. Love yall

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 13:51

Det lättaste du kan göra är att ha en RAK (UTP) kabel från datorn till den trådlösa routern under tiden du konfigurerar den.
Ta reda på routerns IP nummer (oftast 192.168.0.1), skriv in det i Safari och sen är det bara att ställa in om du vill att routern ska vara DHCP (klart enklast) och att den ska sända trådlöst. För din säkerhets skull så kan du ju alltid ställa in en WEP nyckel så ingen kan komma åt dit trådlösa nätverk utan lösenord. Efter det går du in på Systeminställningar -> Nätvkerk -> Ethernet (eller det trådlösa nätverkskortet). Där ställer du in i Drop-down menyn : Konfigurera IPv4 Med DHCP. Tryck på Förnya DHCP tilldelning, sen ska det vara klart. Inte för att jag någonsin ställt upp trådlöst i OS X, men jag kan tänkta mig att det är så det ska vara

där det kan gå fel för mig är främst på ett ställe... konfiguera trådad lina mot routern... är det bara att plugga in och öppna safari eller? router>bbb ska nog inte vara några problem... det är mest på macsidan jag kommer ha problem ^^

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-26 23:54

Plugga in nätverkskabeln och logga in i routern och konfigurera den på samma sätt som från "PC:n".
Det är ingen skillnad att göra detta från en Mac.

1
Bevaka tråden