Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X "Grayscreen"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Sitter och trixar med en extern usb 2.0 hdd .. jag lägger över blandade mängder data och får ideligen "Grayscreens": Skärmen gråas ut och en ruta påvisar att ett behov att starta om datorn har upstått och att jag kan göra detta genom att hålla power-knappen nedtryckt. Är problemen med usb 2.0 såpass grava?

Jag har letat lite allmänt i loggarna men hittar inget särskilt.

Aug 27 22:03:59 gurraman diskarbitrationd[40]: disk1s3 hfs BDB81393-A358-3C34-9BDD-1BFA7789A187 External /Volumes/External
Aug 27 22:03:59 gurraman diskarbitrationd[40]: disk1s5 hfs 94171046-E9D0-3CFB-9C8D-01A6A1A3AE1D Backup /Volumes/Backup

Där monteras diskens två partitioner, något annat hittar jag inte.

Puss.

Det du drabbas av är en sk Kernel Panic. Händer oftast när nån hårdvara jävlas.

Vad är det för märke på din hårddisk?

Vissa USB2-diskar funkar tydligen mindre bra på mac trots att de funkar utan problem på en dator med windows. Lösningen brukar vara att byta till ett annat märke eller börja använda firewire. Samma disk som funkar dåligt via USB2 kan ansluten via firewire kan funka hur bra som helst. Kräver förstås att disken har dubbla anslutningar.

Sen har USB2 på mac alltid varit långsammare än på windows. Det har jag själv upplevt med en disk jag hade. Bytte till firewire och helt plötsligt var rollerna omvända.

Ok. Då jag inte såg något i loggarna ville jag ha det bekräftat att det är troligt att problemet kan uppstå pga problem med USB2.

Disken jag använder är en 120gb seagate 2.5" monterad via en ATA-USB2. Fungerar klockrent under GNU/Linux och Windows. Köpte disken i förrgår.. nästan så att man ska gå och fälla en tår.

LaCie funkar bra vet jag. Andra märken har jag inte provat så mycket med. Men har du strul så byt direkt isf att hålla på och strula. Du kan också prova den på en annan mac och se om det är samma problem där.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-27 23:19

Kommer dessa fel bara när du använder USB-disken?

Isånnafall är det med stor sannolikhet något inkompatiblitetsproblem mellan maskinvaran. Antagligen USB-chippet i kabinetten tillsammans med något i datorn.

Ursprungligen av Sidde:

Kommer dessa fel bara när du använder USB-disken?

Jag har stött på den grå skärmen en gång tidigare, men det var någon vecka sedan. Problemet har uppstått fyra gånger idag .. samtliga då jag arbetar med disken som jag fick idag. Som tur är har jag en lacie-disk som ligger och skräpar .. får hoppas att det funkar bättre med den!

Tack för input!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-28 00:58
Ursprungligen av gsjoberg:

Jag har stött på den grå skärmen en gång tidigare, men det var någon vecka sedan. Problemet har uppstått fyra gånger idag .. samtliga då jag arbetar med disken som jag fick idag. Som tur är har jag en lacie-disk som ligger och skräpar .. får hoppas att det funkar bättre med den!

Tack för input!

Om det har hänt tidigare ett flertal gånger kan det faktiskt vara minnesfel eller något allvarligare.
http://www.memtestosx.org/

Detta kan du testa minnet med allafall.

Men uppstår de där felen vid andra tillfällen och det inte visas några fel i memtest kan det vara övrig hårdvara som spökar.
Kernel Panics uppstår oftast pågrund utav hårdvarufel, men om det bara händer enstaka gånger kan det ha med en drivrutin eller liknande att göra.

Bootade upp i singleuser och körde memtest utan några problem. Har slutat att använda den externa hårddisken, men får fortfarande gråskärmar. Hela tiden nu

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-29 23:40
Ursprungligen av gsjoberg:

Bootade upp i singleuser och körde memtest utan några problem. Har slutat att använda den externa hårddisken, men får fortfarande gråskärmar. Hela tiden nu

Då är det något annat hårdvarufel i din dator. Något som glappar eller bara något som är trasigt. Tror du får lämna in den för att få det fixat.

Du kan ju testa med Hardware Diagnostics-skivan om du har en sådan för att se om det är något fel den kan hitta. Men det hjälper ju inte direkt för att åtgärda felet.

Åh suck .. jag får väl jaga på i butiken.

Tack för all information, Sidde.

Installera och kör Applejack. Du kan behöva reparera hårddisken efter de där hårda omstarterna.

1
Bevaka tråden