Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hittar jag ½ tecknet på Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 16:37

Har letat efter det i kanske två veckor nu, börjar tröttna på att prova mig fram och frågar således här, vart kan jag finna ½ på ett mac-tangentbord?

• Oregistrerad
  • 2006-08-28 17:09

Finns ej på tangentbordet för Macar. Där sitter istället ett grad-tecken (°)
För att skriva ½ får du ta upp den trevliga Teckenpaletten under Systeminställningar/Internationellt/Indatameny/
Klicka för "Teckenpalett" och vips dyker det upp en svensk flagga längst upp till höger på skärmen (jämte klockan). Dra ner den menyn och välj "Teckenpalett".
Du får nu en flytande palett som visar alla (alla!) tecken enligt Unicode. Bara dra och släpp eller markera och välj "Infoga"

Tecknet som visas i "brunnen" i Teckenpaletten är klickbart och hamnar då där markören är i det program som är övers.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 18:14

tack

Tangentbordsvisning aktiveras på samma sätt är ju också fantastiskt praktiskt för att se var man hittar olika specialtecken etc..
Ta fram Tangentbordsvisning och håll inne Shift, Alt eller båda två.
Själv tycker jag att dessa funktioner är lite för undangömda.

Missa heller inte att Teckenpaletten kan spara bokmärken. Tecken man vet man kommer att leta efter fler gånger lägger man där. Använd verktygsmenyn längst ned till vänster.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 12:07

Kolla upp även upp Popchar, det programet har hjälpt mig bde en och 2 gånger.

http://www.ergonis.com/products/popcharx/

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 13:44

Det retar mig otroligt att de inte har lagt in ½ på t.ex. alt-skift-§. Där ligger istället • som även ligger på alt-q sedan urminnes tider. Vi har alltså två sätt att skriva •, men inget sätt att skriva ½. Jättefiffigt.

Kan rekommendera att använda ett program i stil med TextExpander och lägga in makron som ersätter 1/2 med ½. Funkar klockrent...

I teckenpalettens verktygsmeny kan man välja att förminska paletten när man byter program. Om man har tecknet man är ute efter valt när man byter program så får man då en liten ikon som flyter överst. Bara att klicka på för att mata in tecknet var man än står. Bra om man vet man ska hämta tecknet flera gånger.

Jag tog just reda på hur man skriver ¿ åt min tjej som pluggar spanska. För att göra detta knappade jag mig igenom

shift

°!”#€%&/()=?`
QWERTYUIOPÅ^
ASDFGHJKLÖÄ*
>ZXCVBNM;:_

alt

¶©@£$∞§|[]≈±´
•Ω鮆µüıœπ˙~
ß∂ƒ¸˛√ªfiøæ™
≤÷≈ç‹›‘’‚…–

alt+shift

•¡”¥¢‰¶\{}≠¿`
°˝É√‡˜ÜˆŒ∏˚^
◊∑∆∫¯˘¬ºflØÆ’
≥⁄ˇÇ«»“”„·—

allting är logiskt va?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

...allting är logiskt va?

Vad menar du? De program som nämns i tråden är till just för att slippa hålla på så där.

Öppna Teckenpaletten, klicka Interpunktion och du ser den direkt. Markera och lägg in som bokmärke så går det ännu snabbare nästa gång.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-11 00:06
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tog just reda på hur man skriver ¿ åt min tjej som pluggar spanska. För att göra detta knappade jag mig igenom

shift

°!”#€%&/()=?`
QWERTYUIOPÅ^
ASDFGHJKLÖÄ*
>ZXCVBNM;:_

alt

¶©@£$∞§|[]≈±´
•Ω鮆µüıœπ˙~
ß∂ƒ¸˛√ªfiøæ™
≤÷≈ç‹›‘’‚…–

alt+shift

•¡”¥¢‰¶\{}≠¿`
°˝É√‡˜ÜˆŒ∏˚^
◊∑∆∫¯˘¬ºflØÆ’
≥⁄ˇÇ«»“”„·—

allting är logiskt va?

Mycket är logiskt. Jag försökte skriva samma tecken när jag läste ditt inlägg. Gissade rätt på första försöket. ⇧⌥+ d.v.s. som ett vanligt frågetecken men med Option-knappen nedtryckt. Logiskt.

1
Bevaka tråden