Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MV400i för 9995 (inkl moms)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bläddrade igenom ett utskick från Expert under helgen. Där fanns Canon MV400 DV kamera för 9995:- inkl moms.

Det kanske är dags o slå till på en sådan kamera även för oss (talar om mitt jobb).

Vi har nu en blandad DV park med Canon XM-1, XL-1, Sony PC100 samt en gammal TVR9E.

Planer finns att införskaffa en Sony DV-Cam kamera (vi har redan en DSR-20 station).

Men jag förordar nästan hellre flera kameror och då tex MV400an enl ovan istället för en enstaka dyr DV-Cam.

Visst blir kvaliten lidande med skillnaden är ju inte så stor att man tvingas köra DV-Cam. Det är ju ändå tekniken man vill lära ut. Men visst är det bra o visa upp skillnader mellan formaten.

Det är lite valet o kvalet, någon som har något o tillägga el tips på inköp o ev motivation?

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

frågan är väl snarare 1 eller 3 CCD:er än dv / dvcam - det är det samt optiken som avgör kvaliteten det inte i band formatet, där är det ingen skillnad mellan dv / dvcam.

/Johanw

Visst är det skillnad på DV CAM o miniDV.. Det är hastigheten på bandet som är skillnaden här. Enligt uppgift så skall bandet snurra 33% snabbare o således sprida ut informationen på en större bandyta jämfört med mini DV.

Dessutom skall DV CAM bandare har bättre motorik samt vara stryktåligare än miniDV enheter.

Detta är iaf vad jag fått höra.

Men visst är det givetvis också antalet CCD celler som spelar roll, och det en väldigt stor roll precis som du sa.

Jag fick en 400i förra torsdagen åt en av våra lärare. Vi betalade samma pris som Cyberphoto tar vilket är 8.096.- ex. moms.
10.120.- ink. moms.
Det låter overkligt om Expert ät billigare. Var det verkligen en i modell. Cyberphoto tar 8.995.- ink. moms för 400 (inget i).
Vi har inte hunnit testa 400 modellen ännu men den är säkert inte sämre än föregångaren 300.
300 i har visat sig vara en kanonkamera för priset. Jag skulle aldrig lägga nästan dubbla pengarna för en Sony DCR-PC110.
Jag ser detta som en bra, bättre, bäst och ouppnåelig klassificiering.

Bra= Canon 400, 450
Bättre= Canon XM-1, Canon XM-1
Bäst= Sony DSR-PD150 etc.
Oupp.= DSR-300P etc.

De två första kategorierna skulle jag kunna kalla absoluta och de två följande är bara subjektiva. Jag har absolut ingen erfarenhet av de 2 översta kategorierna.

Däremot kan jag säga att det finns inga kameror som har tillräckligt bra inbyggt ljud. Ju dyrare kamera desto högre krav har man. Vill man ha bra resultat på sin film så måste man göra något åt ljudet. Sennheiser riktmikrofoner och trådlösa sytem är ett måste om man vill ha bra resultat. Ljudet är minst halva filmen...
Vi har flera duktiga DV killar här så ni får väl rätta mig om jag har fel...

Jürgen Ang band formatet så har du rätt, den slitstarkare mekaniken har dock inget med kvaliteten på bandet att göra utan är endast bättre i produktion och har man då en separat dvcam drive så slipper man allt spolande/spelande som sliter ut dom billigare dv kamerorna.

Micke Ang ljudet har du till 110% rätt där har man bättre möljigheter med dvcam kameror som riktade/phantom matade/balancerade micar utan att ah massa (dyra) special grunkor, det tycker jag är vikigare än bandformatet t ex klarar sig canon kameror (xl1/xm1) alldeles utmärkt med bara minidv formatet.

Dock pratade jürgen inte om i modellen

/Johanw

Det var inte mening att lägga orden så att det blev ett o samma sammanhang av mekanik köret vs hastigheten. Sorry
Skall försöka formulera mig bättre nästa gång.

det finns en liten grunka för att få balnserat ljud även på XM-1 och andra kameror utan XLR.
Jag tror att http://www.jurhagen.se/ är ganska duktiga på video.
Vi har en del arbeten som våra 8 :or gjort med iMovie som får jänkarnas (Apple web) att se ut som EPA. Tyvärr får man föröka övertyga en del att visa arbeten åt andra...

1
Bevaka tråden