Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Addera hårddisk på G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag mitt otekniska nöt trodde i min enfald att eftersom det fanns två platser för hårddiskar i min gamla G4 733 så var det bara att smäcka dit en ny (80 GB) på den lediga platsen, formatera och sedan smidigt föra över data från den gamla. Så enkelt var det naturligtvis inte. Var och en för sig funkar de utmärkt, men försöker jag sätta dem "i serie" så hittar datorn ingenting och skärmen förblir helt grå. GÅR det över huvud taget att göra på detta sätt? Finns det något bra tips hur jag ska få över program & filer från den gamla till den nya?
Tacksam för svar!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-29 20:13

Du måste bygla den nya som "slave" eller bygla bägge som "cable select". Det borde sitta en liten etikett med byglingsschemat på hårddisken (fabrikat och modellbundet). Alternativt, gå in på tillverkarens hemsida under support och leta rätt på byglingsschemat där.

du måste nog bygla disken rätt. hur ser det ut nu...?

edit: äh!

de flesta(?) av de äldre powermacarna gillar inte 'cable select' så ställ in den nya som 'slave' som gunnar säger.

Tack så jättemycket för tips! Så fort jag tagit reda på vad "bygla" innebär ska jag skrida till verket...

Nu har jag skaffat bygel-schema fr tillverkarens hemsida. Ganska smidigt! Tack för tips. Innan jag nu går hem och skruvar undrar jag nu bara om det är solklart vad man ska göra med de "pins" som är inringade/gråade på schemat i de olika sättningarna? Det står nämligen inte...

Förresten: Spelar det någon roll vilken som är "master" och "slave"? Jag skulle helst jobba från den nya och plocka från den gamla, men måste man krångla och fysiskt byta plats på dem då eller går det att ordna med bygel-sättningarna endast?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-30 17:54

Det brukar vara ganska självklart när du väl har grejerna framför dig.

När det gäller vilken som är master/slave så spelar det ingen roll bara det är en av varje. Det handlar bara om att skicka en adressbit till processorn så att den vet vilken som är vilken.
Däremot tror jag att det är (eller åtminstone var) så att Windows endast kan/kunde starta från en master.

1
Bevaka tråden