Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen fadar och visar ruta?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blir jag en aning konfunderad och en skvätt livrädd.

Helt plötsligt när jag sitter och läser på aftonblaskan händer detta:

Skärmen på min intel-imac fadar uppifrån och ner och en ruta dyker upp mitt på skärmen. Datorn är HELT låst, varken mus eller tangentbord går att använda. I rutan står inget annat "You need to restart your computer. Hold down the power button for several seconds". Detta står på ett antal språk, men INGET som talar om vad det är frågan om.

Vad är detta och hur i hela he"#€te kan man vräka ur sig en så icke-förklarande pryl?

Du har råkat ut för en kernel panic. (Sök på det här på 99mac om du vill veta mer.) Det är en ordentlig hängning av systemet, som ofta men inte alltid orsakas av hårdvarufel, exempelvis felaktiga minnesmoduler.

Tack för snabbt svar!

Hmm, alltså motsvarande blåskärmen som numera är jäkligt sällsynt i windowsvärlden?

Skriver den något i nån form av logg eller så?

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-30 08:36

Har för mig att loggen dyker upp nästa gång du kommer in i finder eller att du får frågan om du vill se loggen. Annars finns den att få fram genom programmet Systemmeddelanden/Console som ligger i Program/Verktygsmappen.

En kernel panic beror som Nicklas säger; oftast på hårdvaruproblem(enheter som är anslutna, fel på RAM etc..) och i undantagsfall något med mjukvaran.

Jag har aldrig lyckats få en kernel panic... jag har sett en sån en gång när en kille stoppade in en mobiltelefon i en emac med USB-kabel. Men det var på panthertiden.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 09:29

Kernel Panics beror på att operativsystemets kärna stöter på ett fel som det inte kan ta sig ur. Oftast beror det på att något försöker läsa eller skriva till en ogiltig eller otillåten minnesaddress.

Vanliga orsaker:

Dåliga/felaktiga minneskretsar. (vanligast)
Buggig drivrutin.
Felaktig kringutrustning (skrivare, inmatningsenheter)
Felaktig hårddisk.
Fel på logikkortet (ovanligt).

Observera att en enstakat KP inte behöver betyda något men om de dyker upp regelbundet så måste maskinen felsökas. Det finns flera trådar här på 99mac som behandlar hur man kan gå till väga för att hitta syndaren.

Du kan testa om minnena är ok genom att köra Memtest (http://www.memtestosx.org). Minnet är som sagt det vanligaste hårdvarufelet när man får KP.

1
Bevaka tråden