- boris91
- Medlem ●
- Huddinge
Nu har jag frågat runt (och småskrattat) i runt 4 veckor och kommit fram till att informationen om Mac i Sverige åtminstånde har varit hur sjukt bristande som helst. Dem yngre människorna runt 20-25 år verkar bäst informerade, medan folk på skolor, gymnasier tror fortfarande att Mac är någon burkig oandvändbar leksak från medeltiden som någon snubbe målade med vitt och nu försöker sälja.. Ja det där med en knapp på musen och inga tillgängliga/i bästa fall jättedyra program-teorin ni vet. Och så flickdator. (?) :rolleyes:
Dem runt 40-45 och uppåt verkar i huvudtaget ha bristande intresse för datorer (förstår man ju i för sej) och inga/ringa kunskaper om Mac.
Det är inte speciellt svårt att räkna ut att Apple givetvis inte kommer lansera reklamkampanjer i Sverige, kanske i övriga EU men knappast här då vi svenskar är så få.:(
Vad jag föreslår här och nu är att man ska börja göra reklam, sprida ut broschyrer och köra diverse kampanjer för butiker såsom Apple Store/Humac/InLife/*whatever*.
Ni mediakunniga och intresserade vet säkert redan flera sätt att sprida ut budskapet, och moderatorerna och drivarna av denna sajt kan ju alltid hjälpa till! Se bara på spreadfirefox.com - communityn, dem jobbar ju som fan 24-7!
Fram med era förslag för mer Äpplen i konungariket Sverige!
Nu har jag frågat runt (och småskrattat) i runt 4 veckor och kommit fram till att informationen om Mac i Sverige åtminstånde har varit hur sjukt bristande som helst. Dem yngre människorna runt 20-25 år verkar bäst informerade, medan folk på skolor, gymnasier tror fortfarande att Mac är någon burkig oandvändbar leksak från medeltiden som någon snubbe målade med vitt och nu försöker sälja.. Ja det där med en knapp på musen och inga tillgängliga/i bästa fall jättedyra program-teorin ni vet. Och så flickdator. (?) :rolleyes:
Dem runt 40-45 och uppåt verkar i huvudtaget ha bristande intresse för datorer (förstår man ju i för sej) och inga/ringa kunskaper om Mac.
Det är inte speciellt svårt att räkna ut att Apple givetvis inte kommer lansera reklamkampanjer i Sverige, kanske i övriga EU men knappast här då vi svenskar är så få.:(
Vad jag föreslår här och nu är att man ska börja göra reklam, sprida ut broschyrer och köra diverse kampanjer för butiker såsom Apple Store/Humac/InLife/*whatever*.
Ni mediakunniga och intresserade vet säkert redan flera sätt att sprida ut budskapet, och moderatorerna och drivarna av denna sajt kan ju alltid hjälpa till! Se bara på spreadfirefox.com - communityn, dem jobbar ju som fan 24-7!
Fram med era förslag för mer Äpplen i konungariket Sverige!
Nu är du riktigt ute och cyklar! Jag är 41 och har ett brinnande intresse för datorer och i synnerhet Mac eller ska vi säga Apple. Jag har goda kunskaper om Mac.
Nu känner jag inte till Apple-läget i Sverige eftersom jag bor i England sedan fem år men mitt intryck bland jämnåriga till mig är att läget är gott.
Farbror Bosse:cool:
MUG - Mac User(s) Group(s) - är ett av de mest brillianta och väl genomförda marknadsproject någonsin.
Va?
Ursäkta?
Är det DET marknadsföringsprojektet som är SÅ BRA att man inte märker det finns?
Jahaaaaaa.....
Min IT-Manager som var inbiten PC-fantast är nu Mac-frälst. Han har en MB Black och en Mac Mini. Universitetet har beställt 50st Mac Pro. Bidragande till framgången tror jag delvis kan förklaras med förmågan att köra Windows på den.
Raderade dubbeltråd och flyttade svarsinlägg till denna tråd.
Mod.
Ja precis, faktum är bara att den svenska marknaden är så pass liten att Apple kommer nog inte köra några reklamkampanjer i dem närmaste åren iaf tror jag. Sen att framföra Apples produlter som en lösning för företag är ju fantaskitskt då anställda antagligen kommer att switcha efter några månader dem också. Anställda på t. ex tidningar som Aftonbladet har ju antagligen Macar hemma eftersom dem ju har Macar i redaktionen.
Borde väl finnas något sätt att nå ut till företag på en bredare front nu?
Jag tror också att Apple måste använda media för att få högre marknadsandelar. "Hello I'm a Mac"-kampanjen är lite fånig men den illustrerar på ett bra sätt hur OS X är bättre än Windows. Skulle vara fint om Apple Sverige försökte fixa bättre representation bland HemPC-erbjudanden.
Folk är trötta på Windows. Folk är trötta på virus. Men när de kliver in på Siba för att kolla efter en ny dator finns bara HP m.fl.
Vi hade exakt den här debatten när OS X och 99mac var nytt för 5 år sedan. Finns väl i gömmorna om man söker. Och vi var lika frågande då som nu.
Jag köper inte argumenten om att det inte är någon idé att köra reklam osv. Passa på nu när mac är hett bland ungomar att skapa ringar på vattnet till andra konsumentgrupper. De som ansvarar för reklamsidan borde få sparken och sättas på tvångsarbete i en fabrik där de monterar beiga pc-kloner...
Håller med!
Naa men det behövs folk på Apple Sverige som har vett att göra coola saker, det gäller väl att komma igång bara.. Har inte sett en enda Mac commercial campaign i Sverige, fast folk ju verkligen verkar förberedda. En våg av reklam och workshops runt om i Sverige på sisådär en månad räcker för att locka tillräckligt mycket med folk till conceptet, tror jag.
Men whatever, så länge Apple inte gör någonting händer det inga stora grejer. Man kan u nästan tycka att nu när dem väl fått så sjukt mycket pengar från sina iPods så borde det ju gå att marknadsföra lite..
Eller? (Haha, nej jag är inte miljöparist )
Vi hade exakt den här debatten när OS X och 99mac var nytt för 5 år sedan. Finns väl i gömmorna om man söker. Och vi var lika frågande då som nu.
Jag köper inte argumenten om att det inte är någon idé att köra reklam osv. Passa på nu när mac är hett bland ungomar att skapa ringar på vattnet till andra konsumentgrupper. De som ansvarar för reklamsidan borde få sparken och sättas på tvångsarbete i en fabrik där de monterar beiga pc-kloner...
Vill man pusha för Mac så kan man ju köpa en t-shirt på tiddliboom.com eller vad dom heter och glassa med.
Apple måste se till att få ut Macarna på Sverige skolor. iMac måste väl vara den perfekta skoldatorn? Som det är nu får Dell kränga sina anskrämliga burkar överallt. Apple måste bli mycket mer offensiva på det området. Om vi får vettiga datorer på skolorna kanske vi får vettiga människor i framtiden.
Den som har en Mac i skolan vill antagligen ha en Mac hemma också, och kanske på jobbet med!
Ja!
Men å andra sidan pratade jag med en tydliged *puckad* snubbe igår, han sa att nee, han hade Mac på sin förra skola och han tyckte inte om dem... Inte visste han vad det var för sorts Mac , nej förutom att den hade rundadae kanter. Pc-nörd och Apple-hatare i samma burk, va säger ni?
Hm, skulle nästan säga att Imacs G4 på 17" funkar alldeles utmärkt för *mindre* skolor, gärna en ny modell med äldre delar i samma ergonomiska design - folk kommer älska den. Dessutom en fröjd för skolornas ekonomi, på min gamla skola till ex. köpte man en massa Fujitsu Siemens med DVD-spelare och usb-portar och ljudutgång fram, trots att båda inte kunde användas.. MAn kunde välja bort sånt vid köp de e så säkert. En dator för runt 5k vore nästan en välsignelse för dagens skolor tror jag, det blir ju precis som *nästan* tunna klienter, fast ergonomiska, snygga och direkt med bra plaatt skärm!
Toppenklipp ju!
Apple iMac School Series Basic, Education Shop -
1.83 GhZ Intel Core Duo (Solo)
512 mb RAM
*BARA* cd-läsare
Plats för wire-lås
Inbyggt trådlöst nätverk (tillval)
17" TFT skärm, glossy, (tillval)
Apple iMac School Series Pro, Education Shop -
2.0 GhZ Intel Core Duo (Solo)
1GB RAM
DVD-skrivare
Plats för wire-lås
Inbyggt trådlöst nätverk (tillval)
17" TFT skärm, glossy (tillval)
Men igentligen e det inte så konstigt att mac inte lyckas. Jag rekommenderar alla jag känner att köpa mac, framför allt äldre som bara vill att det ska fungera.
Men det är då det kommer massa "men"!
Dom flesta jag känner gör ganska enkla saker med sina burkar, mailar, word, excel, surfar! När dom surfar vill dom ha kontakt med bank o myndigheter. Det är då problemen börjar med kompabillitet mellan mac o banker, e-leg osv. Sedan kommer nya telefoner, som ej stöds, tar månader inan man kan synca osv. Så länge man lever med sådana alldagliga problem så kommer man ha svårt att nå ut till stora allmänheten. Men då kommer ngn att säga "allt annat som är så mycket lättare då", javisst, men kan dom inte göra det dom ska göra 70% av tiden, betala räkningar, hålla reda på sin kalender osv. Ja. då spelar det inte så stor roll!
Har varit med i macvärden ganska många år nu, o måste säga att det är ständigt väntande på olika funktioner till macen. Senaste för mig personligen är ju tex p990. Har varit ganska beroende av min p910 för hålla reda på allt vardagligt på både firma o privatliv. Den har varit ganska dålig ett tag, men ville dock ej byta nu när 990 skulle komma. Jag hadde glömt hur meckigt det var med 910, men nu när 990 kommer är det samma sak, vilket årtionde som helst ska den kunna synca med mac:en.
Så för att kommma tillbaka till tråden, o början av mitt inlägg, så är det inte jämt så lätt att rekommendera alla att köpa mac, när man får säga åt dom att dom ändå måste kanske ha en pc för att kunna ha två banker, komma åt försäkringskassa osv
Som tratter säger så finns det mycket som ännu inte funkar på Mac tack vare att företagen inte känner till något annat än M$, Windows och Internet Explorer.
Jag är tacksam till att jag har en bank (FSB) som faktiskt vet att det finns olika sorters datorer. Genom att vara kassör i en förening som har Handelsbanken har jag fått erfara hur lite vissa bryr sig om sina kunders val av datorer. Att få banken att fungera på Macen blev inte mer än en tanke och jag insåg direkt att de inte skulle stödja Opera på Windowsdatorn. Efter några mail till supporten fick jag installera en gammal version av FX för att komma in, trots att de påstod att den senaste versionen skulle funka. jag hade gärna suttit i en telefondiskussion med suporten och förklarat för dem att det finns en värld utanför Microsofts, men jag orkade inte bry mig.
Det finns alltså fortfarande några svarta får som inte låter kunderna välja dator själv och det är dessa som skulle behöva läxas upp innan allt kommer att funka på Mac.
Jag tycker personligen att marknadsföringen av Mac i Sverige är lika med noll ...
I USA går det Switch Ads men inte sett en enda här i Sverige...
Jag tycker det är en skam att Äntligen Hi-Tech presenteras i sammandband med Microsoft ... och specielt att ALL mjukvara i serien är M$ .....
dock har en uppstickare dykit upp på SVT som heter Login och faktist vid ett antaal tillfällen tagit upp och presenterat Mac ...
men som sagt ... det skulle inte vara fel med lite Apple reklam på TV i Sverige ..
är i Sverige...
Jag tycker det är en skam att Äntligen Hi-Tech presenteras i sammandband med Microsoft ... och specielt att ALL mjukvara i serien är M$ .....
Äntligen Hi-Tech är ju ett skämt. Den där Alex Schulman som är "ledare" är den största clown jag sett i TV på länge. Det är bara bra för Apple att de inte förekommer i den serien.
Håller helt med, marknadsföringen i Sverige hade inte inneburit mer än öppningen av Apple Store, inte för att man precis uppmärksammat det heller men.. Finns det någon som helst Apple-reklam någonstans i Europa?
Annars tycker jag att mediafolk som ju jobbar med Mac kan göra fina loggor på sina sajter till exempel, "Made on a Mac", kanske, och länka knappen till 99mac eller svenska Apples reklamsida.. Vore ju bra! Att sedan bankerna är ignoranta till att de gör så att folk inte kan använda deras tjänster är otroligt i stil med MS "politik"
Önskar typ Nordeas IT-chef läste det här och frågade sig varför man egentligen stänger ute en massa folk, det kan väl knappast ge större vinster, eller?
BLÄÄÄÄ och FYYYYYY på er svenska banker!
Önskar typ Nordeas IT-chef läste det här och frågade sig varför man egentligen stänger ute en massa folk, det kan väl knappast ge större vinster, eller?
Nordeas internet-bank har funkat på mac så länge jag kan minnas. Så varför gnäller du på dem?
Nordeas internet-bank har funkat på mac så länge jag kan minnas. Så varför gnäller du på dem?
Jo jag menade inte Nordea, Handelsbanken förlåt!
Hm, superstark marknadsföring var det på MUG det är så säkert!
Verkar fortfarande inte vara någon här som antar iden med en knapp på webbsidan.. Firefox-knappar finns ju, Apple är större och rikare, och varför inte Mac-knappar också??!