Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig välja kurs/skola!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hey!
Jag har lite frågor kring val av skola. Jag vill sluta dröma om att arbeta med grafisk formgivning för tryck, layout etc, och även lite web kanske och ta tag i saken. Sluta på mitt jobb och hoppa på en KY-utbildning(det måste vara KY, och inte högskola på grund av att jag redan sumpat en akademisk karriär och csn vill inte låna ut cash till mig på högskolan längre :/ )
De alternativ som jag ser mig ha, efter att ha spånat runt lite på Cap & Design's utbildningssidor, och internet i övrigt är dels att läsa fristående- och/eller distanskurser på Berghs, eller forsbergs skola eller kanske köra Grafiska Kommunikationsprogrammet på mediaskolan (www.mediaskolan.se).
Vad tror ni? Vilket är att föredra?
Är det någon som har erfarenhet från Mediaskolan? I ett första- andra- eller ens i tredjehandsperspektiv?
Hur långt kommer man på fristående/distans kurser på berghs? eller forsbergs skola?

tacksam för svar
/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 11:14

Jag kan tipsa om den treåriga KY-utbildningen Grafisk Medieproduktion inriktning Grafisk Medieteknik på BrobyGrafiska i Sunne (www.brobygrafiska.se). Jag tog examen därifrån i våras och vad jag vet har alla min klasskamrater (14 st) jobb i den grafiska brancshen. Bland annat som ad, retuschör, originalare, traffic, ad-assistent, säljchef osv. Själv jobbar jag som retuschör/originalare på Citat.

Den stora fördelen med en treårig KY-utbildning som den jag nämner ovan är att av 120p så är 40p praktik, det är då man får den viktiga erfarenheten, knyter kontakter och lär sig branchen. Tilläggas ska kanske att jag tog tjänstledigt från mitt dåvarande jobb (på ett tryckeri) för att börja plugga och det var det värt, alla gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 12:11

Jag har kört 2 år på Forsbergs och är riktigt nöjd med dom åren!

n3p.se 0200-210 999

Den mest spännande utbildningen just nu är N3P.

N3P är en mix av ny teknik och affärsmannaskap eftersom om du ska komma någonstans här i världen räcker det inte med att vara duktig på teknik, du måste också kunna sälja in dig själv och göra business.

N3Ps utbildningar är kostnadsfria och berättigar till studiemedel från CSN, men många studenter väljer starta eget under utbildningen. Utbildningen är upplagd så att det ska gå att kunna plugga och jobba samtidigt om man har egen verksamhet eller en förstående arbetsgivare, vilket gör att den även passar er som inte pluggat på ett tag utan behöver fräscha upp era kunskaper. Lektioner och föredrag streamas ut och allt material finns på vår utbildningsportal. Normalt är det en lektionsdag och en redovisningsdag per vecka.

I Stockholm arbetar studenterna med Open Source och i Malmö med Omnikommunikation. Alla studenter får givetvis egna datorer under utbildningen och i Malmö får de som startar nu i september en egen MacBook.

Det finns fortfarande några platser kvar på malmökursen, läs mer och ansök direkt från http://n3p.se/ eller ring 0200-210 999.

Omnikommunikation är nästa steg, när allt är uppkopplat mot och kan kommunicera med allt annat. Låt oss gå vidare, det var 20 år sedan DTP slog igenom och 10 år sedan webben kom. Utbildningen är en cross media publishing för år 2010 och inte år 1995. Alltså mer fokus på multimedia, webb, mobil publicering, e-papper, Nabaztags, Web 2.0 och allt annat kul - än på papperstryck. Den som leder får se.

Till sist vill jag berätta att vid KY-myndighetens inspektion i våras fick N3P det högsta betyget som de någonsin delat ut till en nystartad skola. N3P stöds också av mer än 60 framgångsrika företag i Skåne. Förutom detta bygger N3P dessutom på 20 års kunskap av utbildning inom media- och informationsteknik och rekommenderas av MacMeckarna®.

Tjena Martin.
Jag tycker du ska gå Forsbergs, så kan vi parta ihop. Förutom att det är riktigt trevligt.
Har gått en termin nu snart.
Jag gick fö deras lilla kvällskurs först, vilken jag tyckte om.

Jag antar att vi känner varandra, eller så finns det en hel uppsjö av Martin Wijk´s i detta land. / Krupp- Erik

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-12-04 21:17

Jag har också gjort två år på Forsbergs (plus ett år på kvällskursen), jag kan inte annat än rekommendera det. Om du är duktig och visar framfötterna så har du stor chans att bli handplockad till ett riktigt bra jobb.

/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 22:09

Forsbergs om du vill vara kvar i Sthlm. några utåt i landet har jag inte koll på - du kan komplettera med lite kurser på IHM - om man villa vara "mer"

Så ni tror inte på "mediaskolan"??
Jag har kommit in där på derasa ettåriga program för grafisk kommunikation, det som är den stora fördelen för mig med det är att det börjar nu i januari.
Jag tycker att skolan verkar kanon. Men det verkar i stort sett omöjligt att få en kommentar från någon som har erfarenhet därifrån...

haha, Krupp!
Såg inte att det var du först! Bomb.
Ja, det är samma martin wijk.
Vad läser du där? Grafisk Design?
Vart bor du?
haha.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 13:35

inte tänkt på Hyper island? är själv rätt nyfiken på deras utbildningar... någon som har gått där som kan bidra med lite info?

www.hyperisland.se

Grafisk Design läses. Precis exakt. Universitet bors det annars, och i Uppsala titt som tätt, se vars det blir, ska försöka hitta nåt annat boende. Själv?
Förresten jag va på studiebeök på mediaskolan för att ta nån mindre kurs tänkte jag, det som sedan blev Forsbergs kvällskurs. Men jag kände väl spontant att det inte kändes sådär hundra, men jag har egentligen ingen koll, och vet ingen som gått där heller.

  • Medlem
  • 2007-01-10 00:26

Hyper Island ! The best you can get. Om du vill ha jobb dvs.

www.hyperisland.se

Jag funderar på Studium i Göteborg, de har en utbildning för reklam (grafiskt, foto och lite text)

Reklam och Marknadföring

Någon som har någon erfarenhet?
Är det någon som vet någon annan grafiskt inriktad utbildning i Göteborg? KY, eller universitet..
En billig, centralt belägen lägenhet också kanske?

Jag tog examen från Hyper Island i somras och kan rekommendera andra att söka. Man får ett grymt kontaktnätverk (på de flesta större byråer i sverige finns en eller annan HI-student), man slipper tråkiga "lära sig photoshop"-kurser och får massa nyttig kunskap om allt runtomkring istället. Dessutom gör man praktik 7mån, jag gjorde min på en reklambyrå i New York och det var riktigt kul och lärorikt. Nästan alla har jobb som gick ut. Själv frilansar jag.

Men tänk dock på att HI riktar sig mot digitala medier, så om du vill jobba med print så ska du nog gå någon annan utbildning. Själv är jag printdesigner, även om jag gick på HI. Jag lärde mig grymt mycket ändå (gjorde t.ex min praktik på en reklambyrå som sysslade med just print).

1
Bevaka tråden