Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webdesign fråga

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-28 11:53

Jag jobbar med Ljud, men håller på och fuskar lite med webdesign, det finns nog nån webguru här som kan tala om hur man får en flashanimering (som jag gjort i Livemotion) att spela en gång och sen ligga kvar, utan att spela upp igen varje gång man går tillbaka till "home" sidan, till nästa gång man går tillbaka till samma sajt. Använder Adobe Go Live, html kod bara när jag absolut måste.

• Oregistrerad
  • 2001-07-06 23:00
Citat:

Skapades ursprungligen av: Ken:
Jag jobbar med Ljud, men håller på och fuskar lite med webdesign, det finns nog nån webguru här som kan tala om hur man får en flashanimering (som jag gjort i Livemotion) att spela en gång och sen ligga kvar, utan att spela upp igen varje gång man går tillbaka till "home" sidan, till nästa gång man går tillbaka till samma sajt. Använder Adobe Go Live, html kod bara när jag absolut måste.

Det var en svår nöt. Satt och fundera lite och kom fram till att det inte går med LiveMotion. Men i flash 5 med actionscript och en cookie borde det gå att lösa.

Flashfilen måste skriva en cookie som påtalar att filmen inte skall laddas om utan ligga kvar på den frame som den är på.

• Oregistrerad
  • 2001-07-17 13:59

Verkar krångligt..samt jag använder inte Flash. Men tack för hjälpen i alla fall.

Gör sidan med animationen i PHP, använd cookies eller sessionsvariabler för att kolla om användaren varit på sidan tidigare och visa flash-animationen om det är första gången och en bild annars. Bara att lära sig PHP och sluta fuska med webdesignen

Det var nog en av de mera korkade råd jag har sett.
En peron som säger att han fuskar lite i webbdeign vill ha råd och han får rådet att greja med PHP etc.
Give us a break!
Frågan gällde en flash grej. Var seriösa då ni ger råd. Det finns ingen anledning att brilljera...

Hårda ord Micke, men sanning.

• Medlem
  • 2001-07-21 03:42

Det enda sättet är som Nikke sa är det enda rätta svaret. Du måste allstå sätta en cookie (kan du göra med vilket språk som helst utom HTML) att gå till slutet av animeringen när sidan väljs.

Du borde hitta nån (t.ex.) javascript kod som sätter din cookie (om du inte kan js redan) åt dig EFTER animations koden på sidan. Om du lyckas få animationen att läsa cookien så kan det gå vägen.
Men sätt inte nån tidsperiod på din cookie, utan skit i det så kommer cookien raderas nästa gång du stänger av webläsaren.

Som Gabriel kan detta fixas även i PHP, mycket lättare (om man kan det) faktiskt. Men det är för avancerat för de som fuskar med webdesignen!

Jag vet inte hur LiveMotion är uppbyggd eller vilka begränsningar den har, använder Flash 5 hellre för jag tycker bättre om den.

• Oregistrerad
  • 2001-07-21 14:26

Dom enda cookies jag kan fixa är pepparkakor och PHP låter ju som en ny innedrog, men skämt åsido, jag får ta och läsa Flash manualen... Tittade lite på Flash 5 och Livemotion verkar ju vara typ iMovie medan Flash är Final Cut Pro. Ska kolla upp javascript också. Tack för alla goda råd!

1
Bevaka tråden