Att växla skrivbord har inget med Parallels att göra. Det är med Virtue du får flera skrivbord. Du behöver alltså inte ha Parallels installerat ens. Installera Virtue och testa att växla skrivbord så fattar du nog. Om du greppat det så förstår du nog att för att få till det med flera OS så ska du lägga respektive Parallels fönster i separata skrivbord i Virtue. Så ja, du måste ha igång dina OS (eller åtminstone Parallels-fönstrena) för att det ska vara möjligt att växla mellan de.
Tänk så här. Jag får fyra skrivbord med Virtue. Jag lägger ett OS (Win XP) i nummer två och ett annat (Ubuntu) i nummer tre. I första skrivbordet lägger jag inga Parallels-grejor och det blir då ett renodlat OS X-skrivbord. Fjärde skrivbordet behöver jag inte för detta exempel men kan använvdas till vad man vill.Sen växlar jag med snabbkommando (shift-ctrl-piltangenter).
Det går inte helt klockrent eller smidigt förräns efter ett tag för mig och jag har 1,25 GB. Jag har dock satt att cachningen ska vara optimerad för OS X. Kanske det blir annorlunda med annan optimering?