Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare, eclipse

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är fullständig nybörjare när det gäller programmering och sånt, men jag tänkte de skulle vara trevligt att testa lite. Jag laddade mer eclipse, men när jag försöker öppna det ståg de; "Kan inte avarivera "aclipse-SDK-3.2_macosx-carbon.tar" i "skrivbord". (fel 2-Det finns ingen sådan fil eller katalog.)"
vad gör jag för fel? behöver jag nått mer?

Och sedan skulle jag uppskatta nybörjartips i huvud taget! Och äver tipps på gratissidor med nybörjarlittratur och sånt....

tackar!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-02 12:02

Hej,

Det första som poppar upp i huvet är att filen har inte laddats ner korrekt. Prova omladda den från nån annan "mirror".

Sen behöver du inte ha hela SDK:n, för du har väl inte tänkt programmera prylar TILL eclipse, utan med eclipse?

Vad har du tänkt programmera för nåt? Java applikationer, C++, Cocoa?

Om du är helt nybörjare på programmering så kan jag rekommendera boken "Java direkt med Swing" av Jan Skansholm. Då kan du använda Eclipse, som är framförallt gjord för just programmering i Java (dock har det under åren kommit andra möjligheter).

Boken är en bra intro till programmering, lättläst och lätt att hänga med. + att du får lära dig Objekt-orienterad programmering (skrivs ibland OOP).
Det är viktigast tycker jag. Lär du dig OOP ordentligt så kommer du inte ha några problem med att gå över till nåt annat språk, t.ex C#, VB.NET eller Cocoa. Prinicperna är alltid densamma i OOP, bara språksyntaxen som skiljer sig.

Lycka till!

mvh
b0bben

Ja precis, vill programera med eclips. Men jag hittar inget annat än SDK, jag har varit inne på den här sidan: http://www.eclipse.org/downloads/ vart hittar jag icke SDK nerladdaren?