Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag OS 9?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-02 15:35

Jag söker efter os 9 för att ge mina flickor möjlighet att spela bl.a. Pettson & Findus, Mulle Meck samt annat uppbyggande...
Det verkar vara fullständigt omöjligt för speltillverkarna att ta till sig os-utvecklingen från 9-> X. Det saluförs fortfarande saker som bara snurrar i os 7-9!
Så, snälla ni som håller koll på Classic-sidan - finns det någonstans där det går att ladda ner alernativt vifta med kreditkortet för att komma vidare i denna prekära situation? Kollade apples hemsidor men kunde inte hitta något.

Ursprungligen av chonas:

Jag söker efter os 9 för att ge mina flickor möjlighet att spela bl.a. Pettson & Findus, Mulle Meck samt annat uppbyggande...
Det verkar vara fullständigt omöjligt för speltillverkarna att ta till sig os-utvecklingen från 9-> X. Det saluförs fortfarande saker som bara snurrar i os 7-9!
Så, snälla ni som håller koll på Classic-sidan - finns det någonstans där det går att ladda ner alernativt vifta med kreditkortet för att komma vidare i denna prekära situation? Kollade apples hemsidor men kunde inte hitta något.

OS 9 (Classic) finns redan i din dator om du har en PowerPC Mac dvs med OS X ...

Har du en Intel Mac ex MacBook så FINNS INTE Classic längre ....

som sagt har du en "äldre" OS X dator så skall det bara vara att köra OS 9 filen så startar Classic ...

OS 9 Classic kommer tyvärr vara till historinen om några år .. ungefär vad Windows 3.1 är i PC världen .. tyvärr ....

Jag har dock läst om en lösning för att Emulera OS 9 på Intel Macar .. kommer dock inte ihåg vad den heter .. läste även om en kille som emulerade OS 8 på en GameBoy Advance ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-02 17:22

Tack för svaret!
Det hela ordnade uppp sig då jag hittade en 9.2-skiva i mina gömmor;-) Problemet var nämligen att jag blev tvungen att radera hela hårdskivan vilket gjorde att jag tappade allt som fanns.

Äldre OSX-versioner inkluderar OS9 som separat installation, så man kan köra det "rent" på Macar som tillåter det. Nyare OSX, 10.3-10.4, kanske 10.2 också, kan installera OS9 men bara för Classic. Jag tror inte att en sådan installation kan köras rent, den kan i alla fall inte installeras separat, men den finns där för Classicläget i alla fall.

På Intel funkar inte Classic, nej, men det kommer att dyka upp emulatorer som med lite tur är bättre än Classic, så man kommer inte att vara ställd. Men det kommer inte att följa med vid leverans.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-09-03 00:11

Det här verkar spännande:

http://www.gibix.net/dokuwiki/en:projects:sheepshaver
http://www.uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/

ska gå att köra OS 9 även på linux och windows

Ingemar, jag packade precis upp en 24" iMac ur kartongen och det du säger är att _endast_ OSX kan köras _men_ OS9 kanske har en framtid lite senare?

OS 9 kommer aldrig gå att köra på en iMac 24" med hjälp av Apple. I sådana fall en emulator t ex Basilisk

1
Bevaka tråden