Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gitarr + stomper + preamp + macbook = musik?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja... tänker jag rätt nu? En gitarr mot en stomper för lite skoj Sedan en preamp för att höja signalnivån då gitarrens är lite låg? Sedan mata in i macbooken. Funkar det interna ljudkortet?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2006-09-02 17:14

Varför krångla till det? Line6 TonePort

ja visst... men rörpreamp har jag redan... stomper också.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 14:07

varför inte guran rakt in i datorn och sedan köra någon av "preamparna" i garageband?
själv satt jag hemma i köket i helgen och spelade in en slask med min gibson sg rakt in i mac book pro, no probs. lät riktigt bra faktiskt, och då menar jag inte mitt spel utan ljudet...

W00t? Direkt in i datorn? Då blir ju signalnivåerna alldeles för låga eller?... jag är ju själv inte helt på det klara med detta men direkt mot lineuttaget ska ju inte gå...

testade köra in direkt i datorn. lineinen har inbyggd preamp eller? för ljudet är jävligt bra... lirat som ett svin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 17:21

Asså, kopplar ,man bara guran rakt in i line-in ingången?!? De låter ju fantastiskt!:D

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-11 14:59

Var slår man igång "preamparna"? sitter med gitarren i knät o försöker få igång så de låter i garageband.. Hjälp!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-11 21:05

Hmm. Vet inte om macbooken har någon specialare men egentligen ska det inte vara optimalt att stoppa gitarren i datorn. Jag använder en linebox från boss som fixar rätt impedans och signalnivå. Kan det vara så att du använder ljudkortets inbyggda micförstärkare? Jag gjorde så förr men det blev lite knasigt ibland. Särskillt när jag använde mjukvara för gitarrljuden eftersom de är byggda för att signalen ska vara på ett visst sätt. Kan tänka mig att det inte hörs så mycket om man kör lite dist, men rena ljud kan nog låta lite konstiga.

1
Bevaka tråden