Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp vid inköp av storformatskrivare.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2006-09-03 15:23

Jag har fått i uppdrag av ett konstgalleri att kolla på möjligheterna att trycka litografier (numrerade, handsignerade tryck på finare, tjockare papper) digitalt. Det rör sig om att inhandla storformatskrivare, och eftersom jag är helt färsk på området så har jag lite frågor kring detta.

- Vet någon hur digitalt tryck står sig i kvalitet jämfört med gammalt hederligt stentryck?

- Utrustning. Tänkte främst på att skrivaren måste ha en utskriftbredd på MINST 60 cm, och det fanns även önskemål om bredder uppåt 100 cm. Men vad jag har förstått så skenar priserna iväg hejdlöst på dessa 40 cm som skiljer?
Vilka modeller är att rekommendera i 60 cm- respektive 100 cm klasserna, och vad ligger dom på i pris?

- Utskrifskostnader. Jag blir inte jätteförvånad om detta slukar mängder med bläck, men vilka kostnader får man räkna med?

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 15:28

Fundera även på beständigheten. En utskrift är en utskrift och en litografi är en litografi.

Ursprungligen av nadell:

Jag har fått i uppdrag av ett konstgalleri att kolla på möjligheterna att trycka litografier (numrerade, handsignerade tryck på finare, tjockare papper) digitalt. Det rör sig om att inhandla storformatskrivare, och eftersom jag är helt färsk på området så har jag lite frågor kring detta.

- Vet någon hur digitalt tryck står sig i kvalitet jämfört med gammalt hederligt stentryck?

- Utrustning. Tänkte främst på att skrivaren måste ha en utskriftbredd på MINST 60 cm, och det fanns även önskemål om bredder uppåt 100 cm. Men vad jag har förstått så skenar priserna iväg hejdlöst på dessa 40 cm som skiljer?
Vilka modeller är att rekommendera i 60 cm- respektive 100 cm klasserna, och vad ligger dom på i pris?

- Utskrifskostnader. Jag blir inte jätteförvånad om detta slukar mängder med bläck, men vilka kostnader får man räkna med?

Detta är ju en verksamhet som är rätt stor i USA, se till exempel www.nasheditions.com, där Graham Nash (samme person som är Nash i Crosby, Stills, Nash and Young) visar vad de arbetar med.

Idag är de vanligaste skrivararna som man använder i dessa sammanhang är Epson-skrivare. Själv använder vi en Epson 4000 och en Epson 9600, men ska just uppdatera oss till en Epson 4800. Hållbarheten på utskrifter på bra papper är över 100 år, åtminstone om bilderna visas bakom glas och inte sätts i direkt solljus.

Papper som ger bra bilder i bläckstråleskrivare tillverkas av många tillverkare. Bland de mest kända finns Hahnemühle, som har en rad olika Rag-papper. De tillverkas av bomull som råvara. De är helt syrafria, vilket gör att bilderna får en bra hållbarhet. De tillverkas också i olika gramvikter, från tunna på cirka 200 gram och upptill 500 gram, vilket är ett riktigt tjockt papper. Vanligast är gramvikter på 300 gram.

Ska du göra snygga utskrifter bör du nog också titta på en rip, som gör att du får en mycket bättre kontroll på färghanteringen än via en vanlig drivrutin.

Men med en bra skrivare, som en Epson 4800, 7800 eller en 9800, bra papper och en bra rip får du en mycket hög kvalitet. Vi har gjort en hel del sådana utskriftsjobb åt olika fotografer och konstnärer med bra resultat.

Stefan

• Medlem
  • Habo
  • 2006-09-04 16:32

Tack, Stefan. Äntligen lite matnyttigt.
Ska kika närmre på Epsons sortiment, har faktiskt bara skummat förbi det innan.

Bilderna kommer tryckas på tjockt, fint, syrafritt papper. Inte just från de tillverkare du beskriver, men liknande. Dessutom kommer dom återfinnas bakom finaste UV-glas, så beständigheten är jag inte ett dugg orolig över.

Hur stora är driftkostnaden på era skrivare? Bortsett från papper.

Ursprungligen av nadell:

Tack, Stefan. Äntligen lite matnyttigt.
Ska kika närmre på Epsons sortiment, har faktiskt bara skummat förbi det innan.

Bilderna kommer tryckas på tjockt, fint, syrafritt papper. Inte just från de tillverkare du beskriver, men liknande. Dessutom kommer dom återfinnas bakom finaste UV-glas, så beständigheten är jag inte ett dugg orolig över.

Hur stora är driftkostnaden på era skrivare? Bortsett från papper.

För detta ändamål är det nog viktigt att du använder skrivare med pigmentbläck. Beträffande papper är det också viktigt att du väljer ett papper utan optiskt vitmedel. Sedan är det också stor skillnad på svärtan på olika papper på grund av den coating som används. Så det blir inte så där strålande om du använder papper som inte är avsedda för bläckstråleskrivare.

Driftkostnaden utan papper? Du menar bläckkostnaden?

Stefan

Om du är helt färsk på detta så vore det kanske klokt att anlita någon som verkligen kan det du vill ha hjälp med.
Ring KreLab 042-147777 fråga efter Lasse.
Han lever på det här.

1
Bevaka tråden