Jag installerade för ett par dagar sedan om min utvecklingsburk (FreeBSD 6.1-p5) av diverse anledningar.
Har installerat Apache 2.2.3 och MySQL 5.1.11 samt PHP 5.1.6 vilket gick som smort precis som vanligt, allt via ports.
Tänkte dock prova lite Ruby samt Rails och har via ports installerat:
ruby-1.8.5,1
ruby18-bdb-0.5.9_2
ruby18-fcgi-0.8.6
ruby18-gems-0.8.11
ruby18-rmagick-1.12.0
rubygem-actionmailer-1.2.5
rubygem-actionpack-1.12.5
rubygem-actionwebservice-1.1.6
rubygem-activerecord-1.14.4
rubygem-activesupport-1.3.1
rubygem-rails-1.1.6
rubygem-rake-0.7.1
rubygem-tzinfo-0.3.1
I min VirtualHost-container i Apache konfigurationen har jag lagt till:
<Directory /home/{användare}/domains/{domän}/public_html/cgi-bin/>
Options ExecCGI FollowSymLinks
AllowOverride all
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>
Men får det inte att funka, är det något grovt jag missar? Jag har letat efter någon bra installationsanvisning men inte hittat någon vettig för FreeBSD. Någon får gärna peka mig i rätt riktning eller helt enkelt hjälpa mig här.
Måste jag lägga till något mer i Apachekonfigurationen för att få Ruby och Rails att fukna?
Hur kan jag enklast kontrollera om rails funkar på webben? Jag kan skapa en railsapplikation så själva installationen måste ju funka? Samt att jag har använt Rake så det måste funka det med.
EDIT: Kan tillägga att jag får allt att funka när jag kör WEBrick 1.3.1 istället för Apache. Så själva Ruby och Rails installationerna är det ju inget fel på. Vad kan jag gjort fel i Apache?
(Observera att jag kanske är helt ute och cyklar gällande installationen, jag har aldrig hållt på med Ruby eller Rails förut )