Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spela musik i iTunes utan att importera?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en nyinköpt macbook och är väldigt nöjd. Dock så har jag inte riktigt förstått itunes förträfflighet utan tycker det funkar ganska dåligt. Skulle gärna vilja bli övertygad om motsatsen. Jag har främst funderingar över hur man importerar musik. Jag har massa musik i en annan mapp som jag kopierat in från en extern hårddisk och skulle vilja kunna spela musiken utan att importera allt till itunes. Finns det någon möjlighet att bara öppna en mapp med musik och spela på samma sätt som man gör i tex winamp eller vlc? Importerar jag allt till itunes så får jag mest ett virrvar av låtar och album. itunes klarar tydligen inte att sortera upp det hela på ett vettigt sätt och att sätta sig och namnge om 8000 låter känns sådär.

Senast redigerat 2006-09-04 23:20
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-04 20:22

enkelt svar: nej det går inte att spela oimporterad musik genom iTunes... tyvärr.. största nackdelen med spelaren. använder mig av andra program för kontroll/id3 taggning av låtarna innan jag lägger till dessa i iTunes.

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 20:35

fast.. har du skaffat en mac.. dra in allt i itunes once and for all...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-04 20:37

Är taggarna rätt gjorda från början har du ju kanonbra möjligheter för sortering. Och är de inte bra gjorda från början så är det bara att sätta igång.

Skulle gärna vilja få in allt i itunes men det är ju ett riktigt hästjobb att fixa flera tusen filer. Dessutom verkar itunes inte vilja veta av vissa mp3 filer och struntar helt enkelt att importera dom så vissa album blir halva. Aningen irriterande. Hur ska filerna namnges för att det ska funka? Vad för program kan man använda sig av för kontroll/id3 taggning?

Ursprungligen av kalleee:

Jag har främst funderingar över hur man importerar musik. Jag har massa musik i en annan mapp som jag kopierat in från en extern hårddisk och skulle vilja kunna spela musiken utan att importera allt till itunes. Finns det någon möjlighet att bara öppna en mapp med musik och spela på samma sätt som man gör i tex winamp eller vlc? Importerar jag allt till itunes så får jag mest ett virrvar av låtar och album. itunes klarar tydligen inte att sortera upp det hela på ett vettigt sätt och att sätta sig och namnge om 8000 låter känns sådär.

Dra in låtarna och håll nere alt-tangenten när du gör det så kopieras de inte till iTunes-mappen.

Alternativt så öppnar du Inställningar > Avancerat för att ställa in så att musiken inte kopieras till mappen automatiskt. Då behöver du inte hålla nere någon knapp när du drar dem till iTunes.

kallee, du får nog snällt acceptera iTunes "förträffliga" filhantering Jag sitter med samma tanke och dilemma som du, men hittils har jag inte hittat något som liknar Winamp som är användbart.

Jag har fortfarande kvar min uråldriga filstruktur som jag tagit med från PC'n, men det är ett jäkla pyssel att lägga till album som jag vill ha dem.

Ett alternativ är ju förståss att någon programmeringskunnig fixar en vettig audioplayer, det är var jag hoppas på dagligen

• Oregistrerad
  • 2006-09-08 06:31

Det hade ju varit nice om itunes kunde gå på m3u filer precis som winamp så att man slapp fixa spårnummertagsen varje gång man lägger in nytt album där detta saknas. Där är ju winamp överlägset.

Ursprungligen av Jake_Styles:

Det hade ju varit nice om itunes kunde gå på m3u filer precis som winamp så att man slapp fixa spårnummertagsen varje gång man lägger in nytt album där detta saknas. Där är ju winamp överlägset.

Överlägset eftersom det kräver en extra fil för varje album man har? Nej, där håller jag inte alls med dig. Spårnummer hör hemma i musikspåret, inte i någon extern extra fil att hålla reda på. iTunes och många andra fixar detta automatiskt vid import när spårnamn och artist skrivs dit skrivs också spårnummer till. Att WinAMP har ett tillkortakommande som detta är oacceptabelt ur min synvinkel.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-25 15:42

Tar upp denna tråd för att jag precis kom på hur man kan göra en "Prewiew-lyssning" på en fil. Kanske det kan hjälpa någon.

Välj "Visa info" (Äpple+I) och klicka på pilen vid Översikt. Sen är det bara att trycka på Play-knappen. Då kan du lyssna utan att dra igång iTunes.

/Bauer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 16:56

mm och i Leopard blir det bara bättre. Dom har verkligen fixat till preview i Findern:

http://www.musingsfrommars.org/video/quicklook1s2.mov
http://www.musingsfrommars.org/video/quicklook3s3.mov - se också att Findern använder sig av Unified title and toolbar...
http://www.musingsfrommars.org/video/quicklook2s.mov

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 18:55

Vill man inte importera i något jukeboxprogram utan bara lyssna på en separat ljudfil som man letar upp själv, förstår jag inte varför man envisas med att använda iTunes?
Öppna bara ljudfilen i QuickTime Player?

Bauer: Om man använder kolumnvyn, kommer denna förhandsvisning upp direkt till höger om filen när man markerar den.

Om sorteringen blir skum i iTunes så beror det på att taggen har något fel. Ett litet mellanslag i början t.ex. Fixar man sånt så sorteras det om automatiskt.
Har f.ö. inget emot iTunes filsystem. Är mest tacksam att någon gör det åt mig!:p

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-25 19:30

Ja, självklart! Tänkte inte på det när jag skrev inlägget. Jobbar mest med listvyn.
Antar det är en gammal OS9-vana...

/Bauer

1
Bevaka tråden