Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chromatic Aberration i Camera Raw - tips?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fotar i RAW och Jag fotar med olika objektiv. I Camera RAW har jag aldrig riktig fått kläm på "lens"-korrektionsfliken. Är det någon som får den att funka hyfsat? Jag vill gärna höra hur. En parameter heter "Fix Red/Cyan Fringe". Den andra heter "Fix Blue/Yellow Fringe". Så det borde ju förklara sig självt, men det gör det inte. Jag brukar zooma in på problemområden och ratta fram och tillbaka, utan framgång.

Jodå, för mig har det alltid fungerat hur bra som helst. Nu har jag iofs inga stora problem alls med aberration, enda gluggen jag använder där det ens märks vid normalt betraktaravstånd är mitt sparsamt avhållna Sigma 18-50/2.8, men i ACR får jag bort det helt.

Jag brukar börja med att zooma in nånstans utåt kanterna och dra i röd/cyan-reglaget tills de lila skuggorna försvinner. Jag låter alltså det andra reglaget vara på noll tills det är färdigt. När de är borta syns de gula/blå kanterna, och då gör jag samma sak med det reglaget. Samma förfarande funkade för min Minolta kitglugg också, men jag vet inte om det är någon universell lösning eller om jag bara haft tur...

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag brukar zooma in på problemområden och ratta fram och tillbaka, utan framgång.

Håll ner alt-tangenten under det att du drar på respektive reglage. Du slipper se den blå kanalen under det att du drar i röd/cyan-reglaget och den röda när du arbetar med blå/gult. Gör det enklare att se när du hamnat rätt.

Stefan

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-06 02:25

Här CA från Canons 24-105 , före och efter korrektion
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:30
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 20:33

Shit va möe kromatisk aberration. Maxpressat för att få fram den lr?

Det måste vara att jag har så lite chromatisk aberration och zoomar in för mycket.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-12 22:11

Förstår inte riktigt vad du menar, Canon objektivet har inte mycket ca men den ca som finns går att ta bort i camera raw.
Mikael

Ursprungligen av miri:

Förstår inte riktigt vad du menar, Canon objektivet har inte mycket ca men den ca som finns går att ta bort i camera raw.
Mikael

Jag får väl lägga ut någon RAW-fil så får ni ratta lite på den om ni vill. (Inte just nu dock - har just jobbat klart. 14 timmars arbetsdag är standard när man kör eget . . .)

Ursprungligen av miri:

Mikael

Nu har jag lagt upp en testbild på min hemsida om nån vill testa. Den är tagen med Canon 400D med ett 17-55mm. Det är inomhus utan blixt på ISO400. Ingen speciellt bra bild men i om man tittar i kanten på fönstret så ser man tydligt kromatisk aberration. Det är liksom en blå linje. Hur gör ni för att få bort den i Camera RAW?
Slå in följande i er webbläsare för att hämta filen:
www. framtiden. cc/test.zip (utan mellanslagen).

det är för stor kontrast i bilden plus skillnader i färgtemp mellan inne och ute. utjämna med blixt alt. lägg ihop flera olika exponeringar.

Ursprungligen av Anders K:

det är för stor kontrast i bilden plus skillnader i färgtemp mellan inne och ute. utjämna med blixt alt. lägg ihop flera olika exponeringar.

Menar du att det inte är Chromatic Aberration?

• Medlem
  • Lund
  • 2006-10-21 03:37
Ursprungligen av Stefan Swales:

Menar du att det inte är Chromatic Aberration?

Var finns bilden?
Redigerade några bilder till en vän tagna med canons kitobjektiv och det hade mycket ful CA,

Mikael

Ursprungligen av miri:

Var finns bilden?
Redigerade några bilder till en vän tagna med canons kitobjektiv och det hade mycket ful CA,

Mikael

Slå in följande i din webbläsare för att hämta filen (utan mellanslagen) :
www. framtiden. cc/test.zip

ja.
hur många stegs skillnad är det mellan högdager ute och lågdager inne? även med neg färgfilm skulle det bli problem.

Ursprungligen av Anders K:

ja.
hur många stegs skillnad är det mellan högdager ute och lågdager inne? även med neg färgfilm skulle det bli problem.

Ja, jag slog av blixten för att det skulle bli rejäl kontrast. Ska man inte kunna bränna ut lite högdagrar utan att få dessa konstiga kanteffekter?

bränna ut lite högdagrar?
du har exponerat för interiören 1/50 bl 3.5, 400 iso, ca 3000 kelvin.
en korrekt exponering för exteriören kanske skulle vara 1/1500 bl. 3.5, 400 iso, ca 5500 kelvin.
det är ett extremt möte mellan färgtemp och kontrast.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-10-21 18:29

nope , ogiltligt URL får jag hela tiden
Mikael

Ursprungligen av miri:

nope , ogiltligt URL får jag hela tiden
Mikael

Då gör du nåt fel, för jag testade den nyss och den laddas ner. Kanske råkar du ta bort nåt mer än mellanslagen?

Har inte varit här på länge, så jag slänger in ett svar här som kan vara bra, eller inte.

I Camera Raw, om du har några skärpeinställningar påslagna, så kan det förvärra CA mer än man tror. Så dra ner den från 25 till 0 och sedan kika på hur mycket CA du har och justera därefter.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-10-31 23:53

Ca är ca om man sedan väljer att dämpa denna med att dra ner på uppskärpningen så är det endast ett sätt att släta ut ytorna. bättre är att korrigera ca /brytningsfelen med programvaran, detta kan göras i vissa rawprogram innan uppräkningen börjar vilket är det ultimata, problemet är att om ca uppträder både horisontellt och vertikalt i ett motiv så får man välja något av dem, det andra går att åtgärda senare i photoshop. Exv genom partiell markering och dra ner antingen cyaner eller magenta som ca beroende på optik oftast innehåller. det andra är att använda filtret reduce noise .
Även här vinner man på en partiell markering
mikael

1
Bevaka tråden