Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP-varaktighet???

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

VARNING IDIOTFRÅGA!

Vad är rekommenderat att ha för tid på DHCP-varaktighet och vad exakt innebär den tiden?

Det är leasingtiden för IP-numret som DHCP-servern delar ut. Om du vill gör det besvärligt för användaren att ha servrar på nätet så sätter du en kort tid eller om du har fler användare än IP-nummer. I annat fall så har det ingen betydelse. Det kan vara bra att ha en lång tidså slipper du eventuella störningar som program och utrustningar kan få av att IP-numret byts ut.

För nu har jag "leasingtiden" på 60 minuter. Och ibland upplever jag att min Powerbook tappar uppkopplingen i tid och otid, men när jag går in i nätverksinställningar och pillar lite så att jag blir tilldelad ett nytt IP nummer så drar den igång igen....

Kan det möjligtvis ha något med leasingtiden att göra?

Ska jag sätta upp den på 4 timmar kanske?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-07 14:19

Jag har min leasing ställd till 24h. Har aldrig upplevt problem med det.

Ett tips är att ställa in fixed mapping mot de datorer och skrivare som man använder mest. Fixed mapping betyder att man skrivit in datorns MAC-adress och valt ip-nummer i en lista. DHCP-servern kommer alltid att ge datorn detta nummer när den ansluts ochden kommer inte att tilldela någon annan dator deta nummer.

Mixed mapping stödjs i en del Bredbandsrouters också (kanke alla, vad vet jag?).

[ 07. februari 2003, 17:56: Meddelandet ändrat av: tompab ]

1
Bevaka tråden