Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Loopbaserade musikprogram till Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-15 22:01

Till PC finns det flera loopbaserade musikprogram som E-jay och Musicmaker, men finns det någon bra motsvarighet till Mac?

• Oregistrerad
  • 2001-11-16 11:01

Bitheadz Phrazer bör uppfylla dina krav.
www.bitheadz.com

/Jens

Propellerheads "Reason" är kanon!
Ändra på loopens bpm utan förvrängningar osv, inbyggd rackgigasampler, upprackade fx m.m m.m.

Är det ett liknande program som E-jay och i samma prisklass som du är ute efter, så tror jag inte att det finns någon mostvarighet till Mac.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-16 16:05

Hmm, jag har iofs hittat Propellerheads recycle som verkar ganska ok, men prislappen avskräcker lite. Jag tänkte slänga ihop några ljudspår till träningsprogram, det lutar åt att det blir pc-program så man kanske får användning för den där PC:n som står och samlar damm

Skall du skaffa ett PC-program så tror jag du borde kika på ACID Music istället för E-jay och Musicmaker. Det programmet kostar $60.
Klarar du dig med färre spår och funktioner så kanske ACID Express räcker? Det är nämligen freeware.
Läs mer om programmen och ladda ner på:
http://www.sonicfoundry.com/products/default.asp

[ 17-11-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Oregistrerad
  • 2001-11-17 02:27

Hejsan!

Kolla in nya programmet "Live!" från tillverkaren Ableton (tror det är www.ableton.de eller www.ableton.com). Verkar kul med realtidsmixning av audio som synkar automatiskt vad det verkar. Banbrytande design, inte alls som t ex Acid. Phrazer gillar jag inte alls.

Propellerhead-programmen gillar jag naturligtvis, men eftersom jag jobbar på Propellerhead Software ska jag kanske inte yttra mig för mycket. Våra program är kanske inte konstruerade för de behoven du har utan mer ur musikskaparens synpunkt.

Att program som E-jay inte finns för Mac tycker jag man kan vara rätt tacksam för trots allt, de tillför mycket litet till världen. Seriösa musikprogram ger mycket mer i längden.

"And that´s all I have to say about that", som Forrest Gump sade.

Verkar kul med realtidsmixning av audio som synkar automatiskt vad det verkar. Banbrytande design, inte alls som t ex Acid.

Intressant program det där Live. Har inte hört talas om det tidigare. Hyfsat nytt va?

Dock så tror jag fortfarande att ACID Music är ett bättre program för de ändamål som iBjorn nämnde, och i en helt annan prisklass (mycket lägre).

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-17 15:38

Tack för alla tips jag laddade hem Acid express jag tror att jag kan klara mig med den, osså var prislappen tilltalande

Att program som E-jay inte finns för Mac tycker jag man kan vara rätt tacksam för trots allt, de tillför mycket litet till världen. Seriösa musikprogram ger mycket mer i längden.

Jag håller inte riktigt med om detta då dylika program kan vara roliga att leka med och kan således bli en inkörsport till mer seriöst musikskapande, lite grann ljudprogrammens iMovie...

• Oregistrerad
  • 2001-12-01 19:02

jag använder peak och soundforge för editering av loopar, drumstation 101 för att göra skitiga breaks, reason och cubase för att göra mer pretentiösa arrangemang och audioinactive för att fixa mp3orna sen. denna uppställning räcker gott och väl för att fixa lite sjysta biiits.

jag har hört om människor som lånar polarns cdskiva med reason och använder serials från programmet surfer serials för att öppna det... det är dock inget jag själv gjort och kan därför absolut inte rekommendera det. hehe...

lycka till.
/adi

• Oregistrerad
  • 2001-12-22 02:05

Ja, så hög status har vi som gör programvara. Visst är det kul.

Nej.

Äh fan, E-jay borde finnas till mac. Problemet med mac är att de flesta är proffs på noe sätt. Det kan vara avskräckande för många mjukvaroföretag.

Jag skiter i vilket, jag kör Pulsar www.creamware.com med Logic.

Tjong.

• Medlem
  • 2001-12-28 03:24

Pata, lite oftopic och troligtvis så får du inte svara, men hur går det med en OSX-version av Reason?(Jag vet att den funkar i Classic)

1
Bevaka tråden