Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac växer till 24-tum

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

sweet,, hoppas de fortsätter uppdatera med macbook och macbook pro:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-06 18:19

Otroligt! De slänger in 512 MB extra RAM och en snabbare 64-bit Core 2 Duo med 4 MB cache och SÄNKER samtidigt priset med 2300:- på iMac 20".

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-09-06 18:50

Någon som vet vad det är för panel till skärmen som sitter i? Kanske en ny 24" Cinema Display är på gång?

Men det kanske inte ens är samma paneler i CD som i iMac:arna?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-09-06 19:46

Adrian har säkert rätt men ack så ledsen jag blev att inte macbook uppdateras till core 2.

Hade iof även varit riktigt nice med en mbp i 13.3" format.

Aja vi får se vad tisdagen erbjuder, hoppas hoppas hoppas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 20:10

Nån som har koll på grafikkorten? är det vettiga prylar i 24"-modellen? Själv är jag för lat för att leta tester på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 15:11
Ursprungligen av oskard:

Nån som har koll på grafikkorten? är det vettiga prylar i 24"-modellen? Själv är jag för lat för att leta tester på nätet.

E val lage midrange o midrange pa de dar. DVS iMac blev inte den har gangen heller en monstermaskin for spel. :0)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-06 20:28

Kanon här sitter man i valet och kvalet om man ska beställa en iMac eller inte! Och så dimper det ner en 24" med core duo och 1gb minne standard

Jag kommer köra MCAD i form av Catia så det blir dualboot med WindowsXP 64 tyvärr...

ATI X1600 (20" modellen) skall enligt rykten vara samma kort som ATI FireGL 5200 tror jag det var... om det går att flasha om på macen vet jag dock inte eller om det ens behövs!

I vilket fall som helst måste det ju vara bättre mac experience än min Mini G4 med 19" CRT!! och snabbare än min CAD dator (Athlon 1.2Ghz)

Får se när kullander får in dom och om dom har någon bra finans för studenter på 3 år...

MvH Bylund

Ursprungligen av Csoft:

Får se när kullander får in dom och om dom har någon bra finans för studenter på 3 år...

Går du på dagis eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 09:32

Hur bra kvalle tror ni att det är på 24 tums skärmen..Hade tänkt köpa en 17 tums macbook pro och sitta hemma med photoshop och sen ställa det sista på en kalibrerad Eizo skärm ....

Är imac skärmen i dagsläget bättre än macbook pro skärmen?

och kan man koppla på en extern skärm på imacen?

  • Medlem
  • Boston
  • 2006-09-07 09:55

Försöker välja mellan 20" och 24" och jag tror jag har bestämt mig för 20". Tänkte peta i 2GB RAM men funderade över om man ska gå up till 256MB grafik. Jag förstår att mer är bättre men samma kort med dubbla VRAM, vad ger det egentligen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-06 20:49

Hmmm... på informationen om RAM på konfigureringssidan står det följande:

"if you'd like the flexibility of easily adding more memory in the future, keep two memory slots open by selecting the 1 SO-DIMM (rather than 2x512 SO-DIMMs) option."

Vad har hänt med detta på 24"-modellen? Jag vill ha en 1GB-sticka och köpa till extra separat.

  • Medlem
  • 2006-09-06 20:57

Jag är så här > < nära att lägga beställning på 20-tummaren. Trådlöst hela vägen samt 1-gigsstickan (men fasen...kunde man bara få 2x512 stickor). Verkar även vara ett dilemma på 20"-modellen.

Nån mer från Götet som ska skaffa liknande maskin så ska vi ut och öla och tjöta om våra skönheter!!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 21:27

Var är min superlätta Macbook Pro med 11-tumsskärm? Det är många med mig som vill ha en så liten och lätt dator som möjligt.

Ursprungligen av Mondo:

Var är min superlätta Macbook Pro med 11-tumsskärm? Det är många med mig som vill ha en så liten och lätt dator som möjligt.

Låt hoppas på 12/9.

Skulle säga att det är värt för grafikkortet men inte för processorn, någon mer av mitt tycke?

Jag ska beställa mig en 2,16Ghz med 2GB minne, 250GB HD och 7600 GT-kortet. Riktigt prisvärt paket om jag får säga det själv. Passar perfekt för mina behov så det nästan är skrämmande!

hur är det med valuta omvandlingen på svenska apple store?

Någon som har svårt för valuta omvandlingen från usa apple store till svenska applestore?
Kolla på 24' tummaren 1999 dollar.. i sverige 19.000? bra betalt för en dollar

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Någon som har svårt för valuta omvandlingen från usa apple store till svenska applestore?
Kolla på 24' tummaren 1999 dollar.. i sverige 19.000? bra betalt för en dollar

MOMS du vet!

Ursprungligen av LaserJudas:

MOMS du vet!

Tack för den Följd fråga. Inkluderar inte priset i apple store usa momsen där? Jag vet inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-07 18:45
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Tack för den Följd fråga. Inkluderar inte priset i apple store usa momsen där? Jag vet inte.

Nej priserna i Apple store usa är UTAN moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 00:54

Fast 1999 dollar är idag 14 571 kr. Med moms i USA som är c:a 7% pratar vi 15 590 kr. I Sverige kostar maskinen 15 196 kr utan moms vilket bara är en ökning med c:a 4%. Det är den svenska momsen som "dödar" priset i Sverige. Men visst, rätta ska vara rätt så priset i Sverige borde vara c:a 18 195 kr

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 09:43
Citat:

Nå, 24-tummaren känns som den ultimata allt-i-ett lösningen för den lilla lägenheten. TV, musik och dator.

Är man singel så är det ju perfekt

Däremot om du inte är singel.. då blir det inte alls lika kul att slänga ut en allt-i-ett på datorn när tjejen ändå måste se på TV när man sitter å surfar.

Vad för nått har de sänkt priserna på, är det processorn som har gått ned sig i värde.. eller är det några andra komponenter?

Snart kommer iMac 30"? Eller en ännu större julklapp ... Måste säga att Apple gör det bästa av sin nya inriktning, att catra för uppgraderingshängivna och hålla tredjepartsleverantörerna någorlunda glada. Nu går det att uppgradera macar och du får själv välja om det skall bli en dyr uppgradering, med möjlighet att klaga på ett ställe. Eller om det skall bli ett annat pris och möjlighet att klaga på två ställen till priset av en halv ... De (Apple) håller även proffsen glada genom att Mac Pro framstår som "prisvärd" (när hände det senast att tyngsta macen var "värd" pengarna? mitt tips är när SE/30 kom). De enda som har anledning att sura är de som vill kunna designa dator och pris själva.

  • Medlem
  • 2006-09-07 16:19

Men ändå en okej maskin...

/Fredrik

men nya imacen har bara tva ram platser va? crucial saljer an sa lange inte en 2gb single till imac 24"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 22:14

#80 Get real, sluta bete dig som en barnunge. Det är prylar vi talar om här, de uppdateras konstant och det enda vi vet är att de alla bli omoderna och verkar dyra i efterhand. Deflationen pågår konstant.

Macrumors.com buyersguide ger bra vägledning till NÄR man bör köpa.

Governor, förstår du inte att hemlighetsmakeriet är nödvändigt? Konkurrensen bland datortillverkare är mördande och att alltid gå ut med exakta datum när nya modeller ska släppas kan utnyttjas av andra tillverkare och dessutom av Apples egna komponentleverantörer och distributörer.
Om Apple skulle köpvarna så vore det ren idioti.

Att priset gått ned beror också på fluktuerande valutor. Något som knappast Apple kan lastas för.

Senast redigerat 2006-09-08 01:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 01:21

Det är helt naturligt och ibland så vinner man och ibland så förlorar man, i slutet så går det säkert jämt ut..

Köp en ny bil så får du känna på prisfall,,

Jag räknar fortfarande med att MacBook Pro uppdateras innan september är slut. Tycker inte den lilla bumpen i april räknas. Jag räknar originalet som lanserad samtidigt som första iMac Core Duo. Därmed också 8 månader.
Jag gissar på nästnästa vecka.

Bevaka tråden