Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna Mpeg som VCD

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vissa filmer man hittar på nätet kan man utan problem bränna i Toast 5...som VCD alltså.
Men vissa filmer går helt enkelt inte. De går inte heller exportera från Quicktime till Toast ready filmer. Var gör jag fel? Hur ska jag göra?

Kan de möjligtvis vara DivX filmer?? (alltså .avi)

Nej nej. Vi snackar fullt funktionella mpeg-filmer. Ser ut att vara exakt likadana som de som funkar att bränna som VCD.

[ 09 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

toast kräver en gene varient på mpeg för att kunna bränna vcd:er, dessa kan du skapa i cleaner 5.02

/Johanw

Mer specifikt vad jag ska välja i Cleaner 5:an?

det finns ett val som heter "toast compatible..." det stänger av cropping m.m det skall räck med det samt att den håller rätt storlek förstås.

/Johanw

Tack för hjälpen. Det ska jag testa.

//D

• Oregistrerad
  • 2003-01-19 15:38

oj vilken gammal tråd..

sökte igenom forumet för VCD hjälp, den här tråden verkar vara den enda där problemet är detsamma som jag har..

jag hittar ingen "toast-option ruta" i cleaner, finns den kvar? har testat alla möjliga program utan att lyckas bränna VCD av vissa mpegs, hoppas cleaner är lösningen.

cleaner 6 är det för övrigt jag pratar om..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-19 16:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: leo:
oj vilken gammal tråd..

sökte igenom forumet för VCD hjälp, den här tråden verkar vara den enda där problemet är detsamma som jag har..

jag hittar ingen "toast-option ruta" i cleaner, finns den kvar? har testat alla möjliga program utan att lyckas bränna VCD av vissa mpegs, hoppas cleaner är lösningen.

cleaner 6 är det för övrigt jag pratar om..

Är det möjligtvis så att det är en MPEG-2 fil? Alltså SVCD?

• Medlem
  • Borås
  • 2003-01-21 11:48

Är det så att det är en MPEG-2 måste det skapas image filer med hjälp av vcdimager eller liknande app. För att sen brännas i Multitrack CD-ROM XA läge i Toast.

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 12:58

nej, nej, det är MPEG-1:or jag talar om. det är förmodligen mest min mycket bristande kunskap om video-kodning eller vad man ska kalla det som är problemet. hoppades på att någon var lite haj på cleaner..

har för övrigt försökt förbereda filerna i både VCDgear och ffmpeg, om ni tänkte tipsa om dom, utan framgång. dock är det väl åter min okunskap som är problemet, så om nån är haj på ffmpeg går det också bra!

För att vara på den säkra sidan och stödja VCD 1.1
så skall du ha alla MPEG1 filmer enligt standarden i upplösningen 352 x 240 @ 29.97 fps (NTSC SIF) alt 352 x 240 23.976 fps (FILM SIF)

Ljudet skall vara CBR MPEG-1, layer II audio (MP2) på 224 kbps med 1 stereo eller 2 mono kanaler.

[ 21. Januari 2003, 15:38: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 22:37

ok, tack, får testa det imorgon.
återkommer.

[ 21. Januari 2003, 22:38: Meddelandet ändrat av: leo ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 22:39

..och med vilket program ändrar jag enklast filmerna till de proportionerna om dom är något annat?

ffmpeg?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: leo:
..och med vilket program ändrar jag enklast filmerna till de proportionerna om dom är något annat?

ffmpeg?

Quicktime Pro. Men först måste du demuxa filmerna och joina dom sedan.

Sök på "demux" på versiontracker.com

Hittade denna text någonstans, kanske kan hjälpa!

Making MPEG´s ToastReady
---------------------------
This issue must be one of the most confusing things for newbies in the world of MPEG! I have read many tips from ´experts´ on how to make your MPEG´s ToastReady, but most of them are completely wrong! First off, you should NOT re-encode your MPEG-movie! Not only does it take a lot of time, but the quality will be awful!
I know recent versions of VCD Gear claim to be able to make files ToastReady, but so far this function is not very reliable. Even the new Toast Titanium claims to able to burn MPEG´s that ain´t ToastReady, but it seldom works!
This is how you do it (and it´s very easy):
- Split (demultiplex) the MPEG-file with a demuxer application (see section 5 for good demuxers)
- Now, change the creator/filetype of the MPEG Audio file (.mpa) file to:
Type: MPGA
Creator: Mpa2
- Change the creator/filetype of the MPEG Video file (.mpv) file to:
Type: MPGV
Creator: Mpa2
- Multiplex them together again using M.Pack 2.x or 3.x WITH THE ToastReady-option SELECTED
- Done! The file is ready to be burned as a VideoCD using Toast...
To change the creator/filetype you could use ResEdit or preferably FileApp by yours truly!

• Oregistrerad
  • 2003-01-22 15:34

hmm, det ser ju lätt och fint ut, men jag lyckas inte hitta något program i stil med ResEdit (har det lagts ner?), och Mpack finns inte att hitta i någon av versionerna han föreslår, och för övrigt endast till OS9..

du kan inte säga mer specifikt var du hittade den där? kanske finns en updated version..

• Oregistrerad
  • 2003-01-27 17:43

Quicktime Pro. Men först måste du demuxa filmerna och joina dom sedan.

Sök på "demux" på versiontracker.com

antar att jag är dum eller nåt, jag lyckas inte!! hittade 2 program på VT, mpegtx och bbdemux. jag lyckas demuxa filen i båda programmen, men när jag ska joina dom jag får så vill det sig inte.
felmeddelandet i mpegtx:

mpeg files are not the same type!
Specified files are not compatible, if you still want to join them use --force switch

..och inte fan hittar jag någon "force switch" knapp eller liknande..

hjälp!

1
Bevaka tråden